Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

När/hur tog ni steget till ensamföretagare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-11, 21:56 #1
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Mycket flitig postare

Just nu sitter jag laddad som få, jobben dräller in som aldrig förr... Och jag är redo tycker jag att bli min egen. Har just nu en fast och trygg anställning, men jämför med pengarna man kan tjäna som egen är det inte ett alternativ. (Ja, jag är kapitalist eller något hehe).

Så, när bestämde ni er? Hade ni någon "fallskärm" i form av kapital/a-kassa/soc?
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-11, 22:07 #2
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare
elitassons avatar

Startade företag när jag var 17, så hade väll föräldrarna som "fallskärm".
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-11, 22:09 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Och har flytit på sedan dess? Hur gamal är du idag? Kontor eller kör du hemifrån? Kör du en fet BMW och glider runt på Stureplan runt natten?
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-11, 23:05 #4
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Jag startade företag medan jag pluggade på universitetet, så det fanns en slags inkomst i form av studiemedel. Det tog ett par år innan det gick att leva på företaget, så för min del var det ett bra alternativ.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-11, 23:25 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Som student byggde jag upp en passiv inkomst. Det blev min plattform för att flumma från med nya projekt. En gång om året gör jag nånting lönsamt, resten är hobby. Jobb.. kunder? Det kräver tid och engagemang.

BMW... jag har inte ens något körkort. Däremot så sätter jag 540s i pipe... det kommer jag långt med.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 00:14 #6
agaton agaton är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
agaton agaton är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Är fortfarande gymnasiestuderande och jobbar på ett av Sveriges coolaste webb 2.0-företag. Där tänker jag nog fortsätta jobba ett tag.

Men har precis startat firma och drar in tillräckligt för att kunna leva på det, som student. Skulle jag jobba heltid med det och då hade inkomsterna ganska lätt kunnat fördubblas=ganska normal lön. Mer än mellanstadielärare, men mindre än it-konsulter i London.

Har erbjudit lite konsulttjänster vilket inbringar stålar kortsiktigt men det är nog inget jag kommer jobba aktivt med efterhand. Det är roligare att komma med något eget.
agaton är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 01:30 #7
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad

Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Jag var trött på att ha en chef, orkade knappt 1 år allt som allt med ett vanligt jobb efter skolan, så det fanns bara ett alternativ Men det var allt ifrån lätt.

Jag tror att det är bra att man startar tidigt när man är ung, nu hade jag aldrig haft orken att börja från början och hade nog inte hellre vågat att leva på det sättet att inte veta om man får lön nästa månad.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 02:36 #8
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
jag visste redan när jag var 14 att jag ville arbeta i egen regi. kommer från en arbetarfamilj, så jag vet faktiskt inte riktigt vart de idéerna kom från.

när internet var i sin linda så startade jag en liten firma med lite egna pengar, lånade lite av päronen och lite av banken. lyckades också få ett starta eget bidrag.

utan att igentligen ha en aning om vad jag höll på med, så köpte jag en dell-server och en 256kbit lina från algonet och startade ett litet webbhotell/webbyrå och hade lite flyt att få in hobbex som kund det första som hände och sedan har det bara rullat på kan man säga.

ekonomin som egen är rätt knepig, men på nåt sätt har det alltid löst sig. min egen taktik under mina startår var att ha låga privata omkostnader som gjorde mig mindre sårbar för en kass månad.

lycka till när du tar steget, och när du väl gör det så kommer du aldrig att vilja jobba för någon annan igen =)
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 08:20 #9
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Originally posted by tech24@Oct 11 2007, 21:56
Har just nu en fast och trygg anställning, men jämför med pengarna man kan tjäna som egen är det inte ett alternativ. (Ja, jag är kapitalist eller något hehe).
Räkna inte med några större pengar, om du inte har en helt unik idé. Att vara egen företagare är ett hårt slit.

Det mest lyckade är om man blir sin egen för att man vill göra saker på sitt eget sätt (eller att man har en unik idé som man tror på).
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-12, 08:50 #10
elitassons avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
elitassons avatar

Citat:
Originally posted by tech24@Oct 11 2007, 22:09
Och har flytit på sedan dess? Hur gamal är du idag? Kontor eller kör du hemifrån? Kör du en fet BMW och glider runt på Stureplan runt natten?
Idag är jag 18 år och kör just nu företaget med två komipsar. Har det som projektarbete så lite skoltid kan vi använda, men mesta dels så får man ju ta till kvällarna för att jobba.

En Webbyrå jag snackar om.

Kör inte runt i en fet BMW än, tror det blir en fin Saab 9-3 viggen inom en månad dock

Och nej, inte mycket för festande, speciellt inte på Stureplan.
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017