Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bidrag till nystartat företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-05, 00:55 #1
brimbas avatar
brimba brimba är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Nykomling
brimbas avatar

Hej, jag ska öppna en dvd-shopp på internet och är nu lite nyfiken om vilka bidrag osv det är man kan söka för att komma igång ibörjan. Förstår att man måste ta ett lån för att kunna köpa in en massa saker till företaget men finns det nå speciella bidrag för nystartade företag?
brimba är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-05, 08:54 #2
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
det finns ju något som heter startaeget bidrag men jag har inte koll på vad som krävs för att man skall kunna få det. Annars finns ju te x nutek som jag vet att man kan söka bidrag hos ifrån (har inte koll på hur det funkar heller).

Har någon idé/funktion som kommer göra din DVD shop annorlunda (bättre) än de som redan finns? Om inte så behöver du nog ett rejält marknadsföringskonto (vilket du nog kommer att behöva oavsett).
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-05, 10:56 #3
brimbas avatar
Nykomling

Nykomling
brimbas avatar

marknadsföringen behöver jag inte lägga ut en krona på, äger själv en hyffsat stor sida själv där jag tänker köra pop up, har ca 10k unika per dag, sedan så har jag även andra sidor som ska ge reklam gratis eftersom jag ahr hjälpt dom tidigare.

Jag kommer ligga 10kr under mina konkurenter, det är det som ska vara mitt starkaste vapen, sedan ska jag även erbjuda medlemskap som ska kosta 15kr månad och då köper dom varje film 10kr billigare också.
brimba är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-05, 11:11 #4
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by brimba@Jul 5 2004, 10:56
marknadsföringen behöver jag inte lägga ut en krona på, äger själv en hyffsat stor sida själv där jag tänker köra pop up, har ca 10k unika per dag, sedan så har jag även andra sidor som ska ge reklam gratis eftersom jag ahr hjälpt dom tidigare.

Jag kommer ligga 10kr under mina konkurenter, det är det som ska vara mitt starkaste vapen, sedan ska jag även erbjuda medlemskap som ska kosta 15kr månad och då köper dom varje film 10kr billigare också.
fixa upp dig på sidor som pricerunner å kelkoo så kommer du vinna marknadsandelar på priset
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-05, 11:30 #5
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Glöm aldrig att marknadsföring är en investering, inte en kostnad...

Jag tror att marknadsföra sig är ett måste i den branschen du ska in i, jag känner redan till ett tiotal dvdbutiker på nätet & jag köper inte ens filmer regelbundet...
Oläst 2004-07-05, 12:38 #6
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Jag TROR att det är såhär:
För att få startaegetbidrag måste du ha varit arbetslös i X antal månader.
Om du då har en bra(!) affärsidé kan du få bidrag i X månader motsvarande den a-kassa du hade fått om du var arbetslös.
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-05, 18:55 #7
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Starta-eget-bidrag är avsett för att ge dig personligen en form av lön under en begränsad startup-period. Sex månader är nog en vanlig period.

Dom pengarna räcker ju inte till att köpa in ett lager, bygga upp verksamheten, marknadsföring, inköp av inventarier etc.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-05, 22:03 #8
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Hej
Beroende på var man har sitt företag kan man söka en uppsjö av bidrag när det gäller investeringar i företag. Här kommer en länk som förklarar några bidragsformer som gäller i västerbotten.

www.ac.lst.se/ekonomiskastod/foretagsstod/
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-07, 01:23 #9
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
För att erhålla starta eget bidrag krävs i de flesta fallen att du genomgår en "starta eget utbildning" som arrangeras av arbetsförmedlingen. Det finns ofta som kvällskurs och inkluderar att göra en affärsplan och i vissa fall en marknadsplan för ditt företag. Handledaren ger sen en rekommendation till AMS om de bör bevilja din ansökan om starta eget bidrag. I övrigt gäller vad som redan skrivits, att du är arbetslös (eller kan bevisa att du riskerar att bli det inom kort) och det ger dig en ersättning under en begränsad tid motsvarande att stämpla. En varning bör utfärdas om att man riskerar att
nekas fortsatt ersättning från sitt fackförbunds a-kassa om man fortsätter driva företaget efter det att starta eget bidraget upphört (normalt 6 månader).

För finansiering av företag som inte kvalificerar sig för riskkapital rekommenderas ALMI. De har väldigt duktiga handläggare och kan redogöra för de flesta olika bidragsformer samt assistera med ansökningar till övriga (Eu medel och liknande). Desutom samarbetar dessa företag/organisationer väldigt mycket över gränserna och agerar ofta tillsammans. Ett tips är att inte inleda dialogen med "Vad finns det för bidrag jag kan få?" utan mer om hur de kan hjälpa dig att lösa ett problem (i vilket oftast lösningen innehåller finansiering). Deras vanligaste stöd är risklån, vilket är till för företag som inte kan få banklån av olika anledningar. De kräver att att du personligen borgar en del och att annan, Nutek eller liknande, också bifaller en ansökan och bidrar med medel (vanlig bank går också bra). Räntan är högre än för vanliga banklån + du får 1 år fritt från amorteringar för att se till att företagen inte dyker under . Fördelen med deras lån är att du endast borgar din del och att de skriver av lånet om företaget läggs ned.

Det finns även konsultcheckar från länsstyrelsen att ansöka om, för tillexempel marknadsföring (vilket täcker upp till 50%).

En röd tråd genom deras åtärder är att det krävs att du satsar eget kapital på detta, alternativt att du har en riktigt innovativ idé som räknas som uppfinning, då finns det möjlighet till bra finansiering.

Innan du ger dig ut i bidragsdjungel är ett bra tips att lyssna på övriga kommentarer här...kort sagt det finns inga genvägar. Det enklaste och bästa är att se till att du är vassare på kunkurrenterna inom de områden du kan vara det...pris är en konkurrensfördel, men även den enklaste för konkurrentera att möta. Sen är det tid, tid och mycket tålamod.
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-07, 01:57 #10
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Ska du konkurera med svenska DVD butiker eller typ dvdsoon.com och andra billiga butiker med "Free shipping". Bestälde 4 DVD-filmer för 300kr nyligen. Fast det är iof helt olika köpare oftast. Jag antar att många vill ha svensk text...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017