FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag (A) har funderingar på att skaffa en FA-skattesedel för att kunna erbjuda mina tjänster för ett företag B. Detta företag i sin tur säljer tjänster till ett tredje företag C. Jag (A) skall alltså i praktiken göra ett jobb åt företag ( C). Ponera då att företag ( C) råkar ut för en ekonomisk förlust på grund av att jag t.ex missat ett säkerhetshål. Företag C kräver skadestånd. Min fråga är om jag (A) personligen kan komma att bli skadeståndskyldig till företag C? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
den som skriver avtalet med slutkunden blir den som får stå för att dom uppfyller avtalet... sen är det inget som säger att företag b låter dig gå fri om du klantar till det.
skriv ett avtal med företag b för att begränsa dina skyldigheter. kolla även med din företagsförsäkring vad den täcker om du skulle göra fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Alla företagsförsäkringar som jag har sett är jättedåliga på att stå för kostnader vid tvist. En vanlig försäkring kan ex. ge max 20% av kostnader för rättegång och jurist och har en självrisk på 20' kr, med maxbelopp på 500'. Väl utformade avtal tror jag blir ett måste för dig, ett förslag är att be en jurist hjälpa dig med det. Bör inte ta mer än ett par timmar och lär hamna väl under 10'.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Man måste ju ha med en ansvarsförsäkring i företagsförsäkringen om man ser en risk för att drabbas av sådana skador. Då är ansvarsbeloppet mycket högre. Jag har som klienter företag där anvarsförsäkringen täcker belopp på 50 miljoner i ett fall och 10 miljoner i ett fall för en ensam konsultföretag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svaren!
Meningen var nu för mig att slippa starta företag och bara ta ett jobb vid sidan av mitt vanliga jobb. Därav FA-skattesedel. Det är väl möjligt att utföra jobb åt annan med enbart FA-skattesedel? Anledningen är att jag ska kunna erbjuda företag B mina tjänster utan att de för den saken skull behöver anställa mig. Men hur är det då juridiskt om jag inte skriver på några papper alls vad gäller skadestånd som uppkommer vid problem med koden? Som ni säkert märker så är jag helt grön på detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Papper är inte avgörande, däremot underlättar det vid bevisning. Om det över huvud taget saknas bevis kring innehållet av ert avtal måste din motpart visa på en skada som uppstått genom din oaktsamhet.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det låter som att det är livsfarligt att gå med på att göra ett jobb med timlön när det kan sluta med stämning på miljoner.
Hur gör andra när de skriver kod för vidareförsäljning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vill flika in ett litet tips här, ansvarsförsäkringar gäller oftast inte för immaterielrätt utan endast för (fysiskt) produktansvar gentemot slutanvändare. Ring ert försäkringsbolag och fråga om det här scenariot specifikt så märker ni själva om ni täcker det eller ej på er befintliga försäkring. Till största sannolikhet så får ni ingen hjälp med det ni har idag (det som brukar ingå som standard) utan behöver pröjsa en rätt stor extraslant för det utökade skyddet.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |
|
|