FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag utvecklar en sajt där man kan söka grejer. Problemet är sökallternativen är många och använder jag method="get" i formen blir det en ganska lång och onödig url som visas för användaren. Använder jag däremot method="post" ser inte användaren vad som skickas och det är bra men när han ska gå tillbaka får han felmeddelandet att "Sidan som du försöker visa innehåller POSTDATA som förfallit ur cashen....." Hur gör ni? ![]() Finns det andra sätt att föra detta på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Japp!
Jag har kollat på mod_rewrite och det verkar vettigt inte minst med tanke på sökmotorerna men i detta fall vet jag inte riktigt om det är den rätta vägen. Det handlar om en massa sökalternativ. Kanske finns det inga andra sätt att göra det på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag brukar tänka såhär: get betyder hämta på svenska och post betyder posta/sända på svenska. Då användar man alltså get när man ska hämta något och post när man ska posta/sända något. Du postar t.ex. inte ett sökresultat, det hämtar du och därför ska du använda get. T.ex. ett e-postformulär postar du och därför ska du använd post.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
HenSod är inne på rätt spår. POST ska användas när en ändring av data ska utföras och GET ska alltid användas när data ska hämtas. Ni kan om ni vill läsa den relevanta delen av RFC-dokumentet på http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec9.html. Jag har skrivit lite mer utförligt om problemen med att folk använder GET & POST på fel vis på http://www.dotvoid.com/view.php?id=38
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
God morgon!
Efter att ha läst alla svar och dotvoid.com lämnar jag det som det är tills vidare. Jag använder mig av fel sätt att anropa funktioner på några ställen. T.ex. för att sätta en cookie anropar jag set_cookie.php?kaka=mt_sprak&varde=se Detta är minst sagt fel men hur ska man annars göra? Delete user Är inte detta javaScript? Mvh, Boris |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Javascript funktioner för Cookies:
Kod:
function getCookie(name) { var re = new RegExp(name + "=([^;]+)"); var value = re.exec(document.cookie); if (value==null) return ""; return unescape(value[1]); } function setCookie(domain, path, name, value, days, hours) { var today = new Date(); var expired=new Date(today.getTime() + days * hours * 60 * 60 * 1000); var cookieval=name + "=" + escape(value) + "; expires=" + expired.toGMTString(); if (domain!=null&&domain.length>3) cookieval+="; domain="+domain; if (path!=null&&path.length>0) cookieval+="; path="+path; document.cookie=cookieval; } function deleteCookie(name) { var expired = new Date(today.getTime() - 1 * 24 * 60 * 60 * 1000); document.cookie=name + "=null; expires=" + expired.toGMTString(); } |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för hjälpen!
|
||