Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rätt som konsument?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-11, 16:17 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Vad tycker ni? Detta gäller en stjärnurmakarförsäkring med Eurostar.

2005 (april/maj)
lämnar in en klocka för fuktskada. Ejbadat eller duschat med den. Varit i länder med stor luftfuktighet. Klockan lagas.

2007 (juli)
lämnar in klockan för samma fel. Urtavlan byts och jag märker att man har klistrat på usidan av klockan på boetten. Gillar inte det, då man borde klitra på insidan om man tycker att det får klockan att hålla tätt. Ringer skaderegleraren och han tycker också att klistring på utsidan känns fel.

2007 (augusti)
skaderegleraren talar med urmakaren och man kommer överens att det är bättre att föklara klockan som totalskadad.

Efter ett samtal med skaderegleraren anser han att detta är bäst för all parter, dvs för försäkringen som ägs av butikerna och butikägaren (urmakaren). Men för min del innebär det inte en kostnad på 100 kr utan 500 kr, då jag måste betala till för att få ut samma klocka som jag hade (på grund av prishöjningar).

Så i slutändan är det jag som de vill skall betala denna dyrare kostnad, fast det var urmakaren som gjorde fel i att klistra på utsidan och att gå tillbaka och fixa det nu går inte (eller kanske är för dyrt för de), så man väljer ett dyrare alternativ för kunden, dvs mig.

Så nu är det väl en anmälan till konsumentverket och reklamationsverket som återstår.

Har jag fel och de rätt eller har de gjort fel enligt er?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 16:51 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Låter på din berättelse som att du har rätt
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-11, 17:11 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Problemet är att skaderegleraren kan (eller vill) säga rakt ut att de måste totalskadeförklara klockan för att urmakaren gjorde ett fel från början. Försäkringen ägs ju av butikerna, så de ser ju efter sina egna intressen.

Urmakaren i Malmö (Wetterstrands Ur) är enligt mig dålig och hans lagning väldigt konstig. Från början ville han inte ens erkänna att han hade lagt lim på utsidan av klockan för att få den tät. Har går dessutom i pension nu och har bommat igen butiken nyligen.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017