FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
När jag skickar ett värde med hjälp av load() funktionen i jQuery (www.jqeuery.com) så blir t.ex "ö" = "ö"
Jag har satt charset på alla sidor (samma), kanske är något med Charset? (alla sidor är UTF-8) - alltså.. det visas som "ö" på sidan - inga problem där.. men det lagras som "ö" i dtaabasen och det är inte så bra ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har haft ett liknande problem, det värsta är att Firefox/IE tolkar querystrings som "skrivs" in i webbläsaren resp "klickas på länkar" olika. Kan tyvärr inte ge ett tips hur du hanterar det i Javascript, men om du skickar data till servern kan du på serversidan läsa ut om det är UTF-8 eller om du behöver konvertera det till UTF-8.
Så löste jag det, sitter inte vid min dator, men skicka ett PM om du behöver kod för PHP. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk på att noga definera sida där javascriptet/forumläret finns content-type / encoding till utf8 och utgå från att datan är utf8. Tyvärr kan man inte riktigt lita på det som Anders säger..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jag har header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8'); längst upp på alla sidorna.. (i PHP koden) samt den vanliga då i <html> koden
Gick över till iso-8859-1 igen och då blev åäö = åäö |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|