FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har klurat ett tag, vi har två olika sajter som ska få dela på samma forum.
Medlemmar, innehåll o.s.v. är samma, designen skiljer sig och de ligger på två olika domäner. Kör idag PunBB men lyckas inte riktigt få det att fungera. Någon som gjort liknande och har några förslag ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Dom flesta forum har väl prefix på tabellerna?
typ: phpbb_users eller liknande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Det jag gjorde nyligen med vbulletin var att jag använde precis samma filer, config och databas. Gick sedan in vid template-initieringen och ändrade templates beroende på host och detsamma för relevanta config-variabler med titlar/URLer etc. Lite hur smart och enkelt det blir beror nog mycket på punbb, vilket jag aldrig använt.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Yepp, prefix finns. Det är däremot själva forumet i sig som krånglar, inte databasen.
Ska prova lite och se hur det går, ett annat alternativ är ju att synka databaserna med jämna mellanrum, dock väldigt jobbig lösning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Går lite i samma fundering, alltså att dela forum på olika sajter. Jag är dock lite rädd för att det blir duplicate content i googles ögon. Har du tänkt något på det eller du kanske inte är så orolig för det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Skapa en generell subdomän för alla siterna?
typ: forum.jx.se och länka alla dit? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Grejjen är såhär. Jag driver ett branschinriktat forum med ett par hundra medlemmar. Driver även en webbshopp i branschen, det jag vill göra är att sammanlänka bildgallerier innehållande produkten samt att recensionstrådar skapas automatiskt i forumet + lite länkning mot prisjämförelsefunktionen, men bara vissa delar nåbara ifrån webbshoppen, men allt nåbart via forumet från forumsajten. Enda sättet jag kom på som verkar någorlunda bra är att köra samma databas, två olika interface, hittils ![]() På detta sätt tänkte jag vidga antalet recensioner och möjliga gallerier som produkten finns i genom att rikta 2 sajter mot samma, vilket gör att jag slipper vänta på recensioner som kommer via shoppen. Och självklart är kopplingen mellan de två sajterna väldigt tydlig, så det är inget fuffens eller så. Några ideér ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Vi har en liknande lösning på
http://www.hus.se/forum & http://forum.lagenhet.se/ Där lagenhet.se delar några forum, användar db från hus.se, Clarence har koll på hur vi gjort. Dock är det vBulletin i botten. Problemet blir just risken med dublicate contenten.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Annars kan man väl med robots.txt förhindra google att besöka de delar av det ena forumet som är dubletter av det andra?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Kan väl tänkas att Google inte straffar 2 sidor för att det är duplicate content...
Hade det varit 20-200, så kan jag förstå, men inte 2 st... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|