FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad gör man om man har köpt en domän av en ÅF, sen vägrar åf:en att förlänga domänen trots att den ligger i karantän och håller på att expirar?
det började med: jag mailade åf:en i fråga och fick till svar att dom skulle fixa det, jag mailar igen ett tag senare och undrar hur det går samt varför jag inte får något besked, jag hör av mig igen får inte svar på flera mail från och med nu över en lång tid, (jag bad dom fixa det här i början av sommaren) i mitten av sommaren ringde jag också och fick till besked att deras konto för att handla/förnya domäner hade slut på pengar och därför hade min request inte gått igenom?! efter det har jag mailat åtskilliga mail utan besked eller svar? vad ska man göra? kan ett företag verkligen neka en att förnya en domän? det rör sig om en .com domän. jag har också noterat att företagets VD har ändrat kontaktnamn och email på domänen till sin privata mail och sitt namn? är detta verkligen lagligt? mvh F |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Av vad jag kan se så har nu domänkontakt infot ändrats till ett företag som sysslar med domän-scam, innebär det att jag alltså har förlorat domänen? och vad bör jag isåfall göra?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Släpps din domän så är det fritt fram att snappa den, du kan ju stäma återförsäljaren som skulle ha förnyat din domän.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Kontakta en Jurist, är inte så bra, skulle gärna vilja hjälpa dig, men har inte gått ut utbildningen till advokat än..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle gärna vilja veta vilken återförsäljare det är frågan om. Det låter tyvärr som om du har med en mycket oseriös aktör att göra. Namnge gärna företaget så att vi andra kan undvika dem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vilken domänombud rör det sig om? Har det gått så här långt så är anfall bästa taktik. Ta reda på vem deras registrar är och skicka ett email till dom så att dom får veta att ombudet missköter sig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ombudet vill alltså inte ha dig som kund? Det är upp till dom, välj ett annat ombud som vill ha dina pengar...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Oskar hur menar du att jag ska kunna göra det när företaget i frågan har/hade EPP koden för domänen? enligt vad dom skrev i ett mail så är det nya regler för EPP koden, så dom får inte ge ut den till mig, detta sa dom innan sommaren, jag försökte först förnya min domän med min nuvarande ÅF, men fick då besked att jag måste förnya den där den är köpt, detta har jag alltså försökt göra hela sommaren.
tack för alla svar, fler som har synpunkter - det välkomnas! Jag vill inte nämna namnet här eftersom att det kommer att innebära att tråden tas bort eller att jag blir av med kontot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om hans värde på domänen skulle motsvara 2500 kronor lika mycket som tex en Cykel som du lämnar in för reparation, men som cykelverkstad inte lämnar till baka men du kan själv se att ägaren är ute och cyklar på. Hade du då nöjt dej med dit eget svar, köpt en ny cykel och nöjt dej med detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror inte du kommer längre här, vänd dig till en advokat om hjälp att gå vidare juridiskt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|