FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag kontaktade en kille som skrivit recensioner åt en stor sajt och frågade om det var okej om jag publicerade hans recensioner på min sajt. Inga problem för varken honom eller den andra sajten.
Efter att ha läst på lite om duplicate content så verkar det som om sökmotorerna kommer att straffa mig, eftersom exakt samma text finns på en annan sida(som är indexerad). Stämmer detta? Vad kommer troligtvis att följderna bli i så fall? Om endast recensionerna blir straffade så är det ju inte så farligt, men om hela min sajt blir straffad är det ju värre! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror det handlar mer om sidor kopierade mer eller mindre rakt av. Det finns någon procentsats som gäller.
Jag har gjort liknande som dig, fått tillstånd att använda lite material från en annan sida för att skapa mervärde för mina besökare. Det har inte skadat min sida. Men man ska nog vara försiktig och inte använda det allt för mycket, kan jag tänka mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Saken är den att jag har en hel recension som är likadan. Så troligtvis lär spindlarna känna av att det är en "rip-off", även om jag har tillåtelse.
EDIT: Designen är dock inte likadan, utan endast recensionerna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ibland går det inte att undvika duplicerat innehåll och det vet Google om. Det värsta som kan hända är att just den sidan som du lägger recensionen på exkluderas ur indexet i Google.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
FredrikMH har rätt.
Duplicat content är inte något straff. Filtret används för att rensa upp i serpsen, så att en användare slipper få upp två likadana träffar vid en sökning. Du tar inga risker om du kopierar texter, men den kopierade sidan kommer förmodligen inte visas i serpsen. Det påverkar dock inte rankingen för övriga undersidor till din domän. Om två texter är identiska så brukar Google välja att visa den texten vars sida har flest inlänkar. Även domäns ålder och Trust spelar förmodligen in här. Ibland blir det i alla fall fel och Google råkar då av misstag kasta ut originalet ur sitt index. Att bli olovligt plagierad kan därför vara extra trist ibland. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|