FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har formaterat min dator som består av följande:
AMD Athlon XP 2400+ Nvidia GeForce 6800 GS 2st DDR Corsair-minnen á 512MB WinXP med SP2 installerat. Läst i diverse forum / nätsidor att version "84.21_forceware_winxp2k_english_whql.exe" för grafikkortet ska vara stabilare i spel än den nyaste som är 9X.XX. Problemet är dock att när jag försöker starta spelet Warcraft III så fryser datorn till, jag hör ett hackande ljud i högtalarna och kan inte göra något för att 5 sekunder senare se att allting släpper och datorn har "tänkt klart". Detta upplevde jag innan en gång i timmen, max. Nu är det ungefär var 10:e sekund det händer. Har prövat massor av drivrutiner för grafikkortet och tagit bort de gamla emellan mina försök. Datorn känns mycket stabil och så annars men just i detta enda spel jag prövat fungerar den inte alls. Någon som har några förslag på åtgärd? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du kontroll över värmen på ditt grafikkort?
Låter som värmeproblem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har faktiskt inte nån stenkoll, vilket program har minst skit med sig för att kolla värmen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Följde med förut åtminstonde i nvidas egna drivare.
(Tanka hem nvmonitor från deras sida) Annars: http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Kristoffer: Till en enkel början, öppna lådan och håll handen vid (Notera: VID ej på) dess fläns, är det extremt varmt eller inte?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Känner ingen direkt värme när jag håller handen ovanför fläktarna men det är bra varmt här hos mig. Nu när jag kollar tempen med RivaTuner så ser jag att core temp ligger på stadiga 77 grader celsius, vilket känns farligt högt.
Prövade att dra igång spelet och ha loggverktyget igång. Hackade som bara en direkt och ser i efterhand att den toppade på 80 grader. Antar att den har något skydd som stänger av grafiken där. Datorn fungerar med andra ord inte sommartid. Har en på tok för liten låda för mina grejer som klämmer på IDE-kablarna och bland annat 4 hårddiskar som ligger på varandra i kloss. Vad tror ni om att köpa en bordsfläkt och fläkta in i öppen låda? Kanske fungerar tills sommaren är över? ![]() EDIT: glömde att säga att det lyser två röda lampor på moderkortet. Känns som att det finns ett samband även där.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har gjort samma lösning själv ett par gånger, pröva ställ dit något som fläktar bara, så länge du inte är kräsen om hur det ser ut så spelar det inte så stor roll, men till senare så kan det ju vara en lösning att köpa ny fläkt
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Röda lampor på moderkortet behöver inte betyda något. Jag har en som lyser bara strömmen är ikopplad. Beror lite på vilket moderkort det är så läs manualen.
Jag skulle satsa på en större låda och ev. bättre kylning till grafikkortet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Jag vet på min P4 3.0Ghz HT (Prescott), där gick CPU:n ner 50% när den kom över 75 grader.
Med Intel's fläkt som följde med när man köpte den så låg temperaturen stadigt på 69grader. Jag köpte en Zalman CNPS7700ALCU och stoppade i tillsammans med ny pasta så sänkte jag temperaturen i till 50 grader. (Söker ni här på WN så ser ni att mitt rekord på CPU temperatur är 98 grader.) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|