Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Företaget betalar krognotan

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-25, 00:40 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabians avatar

Hur fungerar det när företaget skall stå för krognotan? Vad är det som gäller?

Om man t.ex. har slagit försäljningsrekord och lovat att bjuda alla anställda på krogen, kan man göra det bara sådär? Kan man göra det varje dag? Hur gör man i bokföringen?

Det är ett AB jag har.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 01:07 #2
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Kan inte ge dig några konkreta svar, men så här gör vi när vi kör företags middag/fest: Betala notan med kort, och spara endast kort slippen, för där står inte detaljerat vad ni supit bort och använd den sedan som referens i bokföringen för eran middag.
Notera att ni har ju haft en företags middag också, inte fest
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 01:15 #3
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Citat:
Originally posted by fabian@Jul 25 2007, 00:40
Kan man göra det varje dag?
Tror du får väldigt dåliga resultat från dina anställda om du bjuder dem på krogrundor varje dag
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 01:36 #4
fabians avatar

fabians avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gsoc
Kan inte ge dig några konkreta svar, men så här gör vi när vi kör företags middag/fest: Betala notan med kort, och spara endast kort slippen, för där står inte detaljerat vad ni supit bort och använd den sedan som referens i bokföringen för eran middag.
Notera att ni har ju haft en företags middag också, inte fest

Det räcker väl inte som underlag?

Citat:
Ursprungligen postat av digitalUnit
Tror du får väldigt dåliga resultat från dina anställda om du bjuder dem på krogrundor varje dag
Det jag undrade var mer om det finns någon gräns för hur ofta man får göra detta, antar att det på något sätt finns en lag som säger att man inte får bränna hur mycket som helst på sprit.

Och jag vill inte fuska eller undanhålla några kvitton, jag vill bara göra det på rätt sätt.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 03:40 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Vad gäller mat så får du göra någon typ av schablonavdrag. Jag minns inte beloppet, men har för mig att det låg kring 70 kr per person. En öl får ingå till maten, men ingen sprit. Vill du dra av hela festen så rekommenderar skatteverket förmodligen en fest på McDonland´s med en liten lättöl.

Företaget kan naturligtvis stå för notan, men det blir ej avdragsgillit (förutom schablonbeloppet då).

Någon som har riktigt bra koll på reglerna får gärna rätta mig om jag har fel. Det var några år sedan jag kollade upp det här.

Edit: Hittade information på skatteverkets hemsida. Beloppet var 60 respektive 90 kr. Du kan läsa mer här.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 10:05 #6
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by gsoc@Jul 25 2007, 00:07
Lycka till vid en revision med den bokföringstekniken... B)
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 10:53 #7
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Det bästa är att ringa skatteverket. Du behöver inte uppge ditt namn så du kan fråga rakt ut "kan jag bli fälld för detta om det blir revision" typ. Du kan ställa vilka frågor du vill hur du vill, de är skyldiga att svara dig.
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 11:36 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det låter som det är intern represenationen. Det är avdragsgillt upp till ett visst belopp; resten är inte avdragsgillt vilket innebär skatteeffekter för bolaget.

För att representationen ska vara giltig måste det finnas ett syfte med den etc.

Du kan givetvis alltid bjuda personalen på middag men då är det en förmån som de ska skatta för.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 12:35 #9
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Kihlbom@Jul 25 2007, 10:53
Det bästa är att ringa skatteverket. Du behöver inte uppge ditt namn så du kan fråga rakt ut "kan jag bli fälld för detta om det blir revision" typ. Du kan ställa vilka frågor du vill hur du vill, de är skyldiga att svara dig.
Jag har fått lite motstridiga och ibland till och med felaktiga svar från skatteverket när jag har haft frågor. Personalen i deras telefonsupport är säkert kunnig, men det är vanligt folk och de har sina begränsningar. I frågor som kan ge stora konsekvenser så skulle inte jag lita till 100 % på svaret som skatteverket ger mig. Be i så fall om att bli hänvisad till en paragraf där du själv kan läsa vad som faktiskt gäller.

I Sverige utgår många per automatik ifrån att skatteverket alltid har rätt. Vid en revision bör man dock alltid överklaga om man tycker att ett beslut är felaktigt. Skatteverket förlorar allt som oftast tvister och bara det är ju ett tydligt bevis på att skatteverket ofta har fel.

Ganska nyligen så ansåg skatteverket att jag hade köpt en lägenhet i Lund för 721 kr när jag pluggade ekonomi där. Visst hade jag köpt en lägenhet (som jag sedan sålt med en reavinst), men jag betalade betydligt mer än 721 kr för den lägenheten . I det här fallet var det ganska självklart att skatteverket hade gjort fel, men i andra fall är det inte alls lika tydligt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 13:30 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Att bara redovisa kortslippen ger ju garanterat problem. Det måste framgå vem säljaren är med org nr och liknande samt specificerat vad som köpts.

Det klart att en kortslipp i krisfall kanske kan gå igenom, men det är inte "godkänt" om det blir revision.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017