FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur fungerar det när företaget skall stå för krognotan? Vad är det som gäller?
Om man t.ex. har slagit försäljningsrekord och lovat att bjuda alla anställda på krogen, kan man göra det bara sådär? Kan man göra det varje dag? Hur gör man i bokföringen? Det är ett AB jag har. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan inte ge dig några konkreta svar, men så här gör vi när vi kör företags middag/fest: Betala notan med kort, och spara endast kort slippen, för där står inte detaljerat vad ni supit bort och använd den sedan som referens i bokföringen för eran middag.
Notera att ni har ju haft en företags middag också, inte fest ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Det räcker väl inte som underlag? Citat:
Och jag vill inte fuska eller undanhålla några kvitton, jag vill bara göra det på rätt sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Vad gäller mat så får du göra någon typ av schablonavdrag. Jag minns inte beloppet, men har för mig att det låg kring 70 kr per person. En öl får ingå till maten, men ingen sprit. Vill du dra av hela festen så rekommenderar skatteverket förmodligen en fest på McDonland´s med en liten lättöl.
Företaget kan naturligtvis stå för notan, men det blir ej avdragsgillit (förutom schablonbeloppet då). Någon som har riktigt bra koll på reglerna får gärna rätta mig om jag har fel. Det var några år sedan jag kollade upp det här. Edit: Hittade information på skatteverkets hemsida. Beloppet var 60 respektive 90 kr. Du kan läsa mer här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det bästa är att ringa skatteverket. Du behöver inte uppge ditt namn så du kan fråga rakt ut "kan jag bli fälld för detta om det blir revision" typ. Du kan ställa vilka frågor du vill hur du vill, de är skyldiga att svara dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det låter som det är intern represenationen. Det är avdragsgillt upp till ett visst belopp; resten är inte avdragsgillt vilket innebär skatteeffekter för bolaget.
För att representationen ska vara giltig måste det finnas ett syfte med den etc. Du kan givetvis alltid bjuda personalen på middag men då är det en förmån som de ska skatta för.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
I Sverige utgår många per automatik ifrån att skatteverket alltid har rätt. Vid en revision bör man dock alltid överklaga om man tycker att ett beslut är felaktigt. Skatteverket förlorar allt som oftast tvister och bara det är ju ett tydligt bevis på att skatteverket ofta har fel. Ganska nyligen så ansåg skatteverket att jag hade köpt en lägenhet i Lund för 721 kr när jag pluggade ekonomi där. Visst hade jag köpt en lägenhet (som jag sedan sålt med en reavinst), men jag betalade betydligt mer än 721 kr för den lägenheten ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Att bara redovisa kortslippen ger ju garanterat problem. Det måste framgå vem säljaren är med org nr och liknande samt specificerat vad som köpts.
Det klart att en kortslipp i krisfall kanske kan gå igenom, men det är inte "godkänt" om det blir revision. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|