FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag är lite nyfiken på om någon testat av att lämna bort sin bokföring? Jag sitter själv med detta förtillfället men det blir galenskaper konstant och jag har ingen pejl riktigt igentligen. Vilka företag är bra och vad kostar det att lämna bort sin bokföring? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Beror lite på hur ordnat du har dina papper.
Anlitar en byrå, de tar 18kr per verifikation. Behöver de sortera papperna, kontakta dig då det saknas papper osv. tillkommer 350:- per timme. Är oerhört skönt att slippa detta måste, bättre att lägga tiden på att sälja eller vad man nu gör. Samt kan ju bli rätt kostsamt om man gör "fel", man kan inte komma undan med att säga att man inte visste. Det är din plikt att veta som företagare. PM:a mig så kan jag ge dig kontaktuppgifter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle rekommendera någon av de större firmorna, eftersom de har en bredare
kunskap samt ofta expertis i lokaler inom ex skatter, EU-regler m.m. EX. - Ernst & Young - KPMG - Öhrlings Pricewater... (Sverige längsta företagsnamn?) - Lindebergs Mindre byråer brukar inte kunna tillhandahålla detta, därmed inte sagt att alla mindre firmor är dålig, men var väldigt nogrann med referenser, kolla gärna med din bank, de brukar kunna rekommendera bra byråer. Ett dåligt val kan kosta väldigt mycket pengar, så detta område bör man inte snåla med, då det kan få ödesdigra konsekvenser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Lustigt men jag var ute och gick en sväng igår och såg just detta låååååånga namn... Själv brottas jag med funderingar kring ett namnbyte då jag tycker mina 12 bokstäver är för långt.. Jaja, slut på Off topicen.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar för svaren.
Skall begrunda detta lite och kolla igenom vad som kan passa mig bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det finns faktiskt nivåer mellan de globala revisionsbyråerna och den som sitter hemma vid köksbordet och konterar verifikat. Vid val av ex Öhrlings så är det DU som får betala för "inskolningen" av en ny assisstent när den förra går vidare i karriären. Öhrlings ger inte på något vis rabatt för de extra timmar det tar en assisstent att sätta sig in i din verksamhet, där tickar alltid klockan. En anledning är säkert att detta är en typ av verksamhet man egentligen inte vill ha då det är det man tjänar minst på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Håller nog med att det är oerhört onödigt kostsamt att anlita de byråerna för en enskild firma.
Speciellt om det handlar om ett bokföringsuppdrag. Ofta så har bokföringsbyråerna bra kunskap om de löpande arbetet. De stora bolagen anlitar i sin tur bokföringsbyråer för sådana jobb ändå. Gör gärna en prisjämförelse. Vid bokslut kan det vara bra att anlita en revisor, behöver absolut inte vara en auktoriserad. (Om det nu är enskild firma) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ta inte det billigaste källarföretaget för det kan bli dyrt i längden. Kolla gärna att de är med i någon branschorganisation för det ger en viss garanti att de vet vad de sysslar med.
300 - 400 per timme är ganska ok pris. Visst finns det de som tar 200 men som sagt - man får det man betalar för. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad ligger ni och betalar i snitt per månad som lämnar bort bokföringen? Intressant att veta
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|