Citat:
Ursprungligen postat av melin
Citat:
Ursprungligen postat av tech24
Är det bara jag som undrar varför alla människor använder urchin.js från Googles server? Den är mer och mer belastad och ibland blir det bra många sekunders väntande. Personligen så har jag en cronjob som laddar ner filen var 3:e timme och sparar till servern, och själv serverar urchin.js till mina besökare... Någon som gör på liknande sätt?
// tech24
|
vad är ett cronjob?
Funkar det inte lika enkelt att ha ett värde lagrat på servern och då det värdet är mer än 3 timmar gammalt så hämtas scriptet och lagras lokalt.. och att scriptet alltid körs från den lokala kopian.. då blir det ingen hämtning alls från google..
Men.. funkar detta verkligen? fungerar t.ex statistikrapporterna till googles motorer?
|
Cronjob är ett script som körs och kollar vissa tidsprivilegier i linux.
Mer detaljer här:
Wikipedia
Givetvis kan man göra det så också, men då kollar ju ditt script varje gång det körs (och kanske är en vältraffikerad sajt) hur gamal filen är. Man sparar några millisekunder + eventuella krockar genom att låta en enda process (crontab:en) göra jobbet.
Japp, det fungerar utmärkt! I urchin.js står vilken URL den anropar (google.com) osv...