FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som rubriken säger så funderar jag lite på vad som är en kommersiell verksamhet.
Enligt wikipedia är kommersiell verksamhet sådan verksamhet som drivs med syfte att tjäna pengar. Om jag driver en webbplats som handlar om något jag brinner för, säg min katt. Eller ett forum för andra kattägare. Där har jag Google-adsense reklam. Är det då kommersiell verksamhet? Syftet med verksamheten är ju att berätta om min katt. Eventuell inkomst är ju bara en välkommen bieffekt. Vad händer om mitt katt-forum blir jättepopulärt, med tusentals besökare per dag, och sajten börjar ge mig utdelning på mina google-annonser varje månad? Hur ska detta tolkas? Syftet med forumet var inte att tjäna pengar, men nu står jag här och gör det ändå. Har jag då en kommersiell verksamhet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Om du tjänar mer än 30000 (tror jag, sen om det är inkl. moms eller så vette katten) om året på din verksamt, så räknas den som kommersiell verksamhet och du måste ha ett företag för verksamheten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kika på den här posten: http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=0&#entry136196
Så ser skatteverket på det hela iallafall, jag misstänker att det är därför du frågar.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så en hobbyverksamhet kan inte vara kommersiell?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Man slipper ju inte undan att skatt för det ändå. Bara det att det hamnar under inkomst av tjänst och inte näringsverksamhet.
Näringsverksamhet är det om verksamheten bedrivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte. Skatteverket har en broschyr http://www.skatteverket.se/download/...0092/34408.pdf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men det här är inte en fråga om huruvida jag har en hobbyverksamhet eller en näringsverksamhet. Det är definitivt inte en näringsverksamhet.
Det är heller inte en fråga om huruvida jag ska skatta, tjänade pengar ska det skattas på, det är inga konstigheter. Jag har min webbsida, vilket kanske kostar 500kr/år för webbhotell och domännamn. Får jag in mindre pengar än så, går min verksamhet minus, och jag behöver inte nämna den i min deklaration. Får jag in mer pengar ska detta deklareras på en T2-blankett. Inga konstigheter alls med det. Jag vill veta om min hobbyverksamhet är kommersiell verksamhet, eller ideell verksamhet. Det gör skillnad när jag vill köpa reklam för min webbplats, då priser för reklam skiljer sig mellan ideell och kommersiell verksamhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men prata med reklamsäljarna; det är väl enklast. Jag hade nog kallat den ideell även om det är ett gränsfall
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag vänder på frågan - om jag som företagare vill betala ut pengar till någon som bedriver en hobbyverksamhet, hur gör jag då? Det är en tjänst han utför åt mig. Går det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|