Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Strul med Bredbandsbolaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-05, 23:04 #1
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Har strul med Bredbansbolaget och dom är inte så hjälpsamma i telefonen. Verkar som om deras tjänst bara funkar med vissa MAC-adresser... Någon med erfarenhet?

Lång historia:
Har länge kört en Dlink-NAT mellan ADSL-modemet och LAN. När jag skulle byta ut den mot en linuxmaskin tidigare i veckan lyckades inte linuxburken komma åt internet medans det funkade så fort jag testade med en Windows-PC eller Dlink:en. Däremot funkar en del L2-trafik t.ex. slå upp MAC-adressen på gateway:en. I.o.m. att jag hade ett nytt modem ouppackat bytte jag till det utan att blev någon skillnad. Efter att ha gett upp tryckte jag in Dlink:en igen för att kunna använda nätet som vanligt. Efter en timme kunde inte den heller nå nätet utan då var det bara med PC:n som jag kunde komma åt nätet. Nästa morgon funkade Dlink:en igen.

Bredbandsbolagets support menar att eftersom det fungerar med åtminstonde en dator så kan inte dom hjälpa mig. Jag lyckades inte ens få reda på om dom har någon form av spärr av MAC-adresser. Med det nya ADSL-modemet följer det med en intetsägande CD-skiva som man kan köra på en Windows-dator. Den gör saker som att "aktiverar bredbandsuppkopplingen", "gör inställningar på modemet" etc. men varken jag eller supporten vet vad den egentligen gör.

Om man kopplar upp sig mot modemets inbyggda 802.11-AP och surfar in på adressen 192.168.1.1 så kommer man till en inloggningssida för modemet. Vore intressant att veta vad man kan göra bakom inloggningen och hur man får tag på inloggningsupgifterna (supporten sa att dom inte kunde ge ut uppgifterna och att vi "borde" ha dom).

Tack för den vänliga själ som orkar läsa eller har någon info
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-05, 23:16 #2
yoggi2k5 yoggi2k5 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Nykomling

Bredbandsbolaget gav bara ut IPn till ett par olika MAC-adresser innom en viss tid förut. Det jag gjorde var att dra ut modem o allt över natten och sen så fungerade det. Detta var dock ett par år sedan så jag har ingen aning om hur det fungerar idag.
yoggi2k5 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-05, 23:33 #3
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Det låter som det är nåt med DHCP som strular, DHCP känner av MAC-adressen.
Edit: Du kan ju prova lägga in samma MAC adress på linuxnätverkskortet som du har på Windows-kortet.

Man kan logga in med user/user men då får man inte tillgång till alla inställningar.

Förut kunde jag gå in här: http://192.168.1.1/setup/home.htm
för att se alla inställningar, men dom verkar ha uppgraderat firmwaren i modemen, för det fungerar inte åt mig längre.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-06, 11:07 #4
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
du kan inte logga in på modemet mest pga anledningen att det är en switch och du inte behöver logga in..

är det inte så enkelt som att du har mer än 5 enheter anslutna? (dom ger ju ut 5 IP, modem räknas inte som en enhet)

Hos oss har vi t.ex 4 enheter anslutna - 2 datorer, IP telefon och bredbands-TV

Vi kan alltså koppla in en enhet till på bredbandet men sen är det stopp (om vi inte börjar med routrar etc)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-06, 16:15 #5
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Testa att köra
Kod:
ipconfig /relase
på din PC först och sedan koppla in din linux maskin.
Annars kollar du i
Kod:
ipconfig /all
vad din release tid är och drar ut grejerna och låter de sitta ur tills dess.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-07, 13:30 #6
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by yoggi2k5@Jul 5 2007, 22:16
Bredbandsbolaget gav bara ut IPn till ett par olika MAC-adresser innom en viss tid förut. Det jag gjorde var att dra ut modem o allt över natten och sen så fungerade det. Detta var dock ett par år sedan så jag har ingen aning om hur det fungerar idag.
Snackar du DHCP nu? Jag kör fast IP-adress. Fick ett tips av en mer kunnig person på BBB igår. Han sa också att jag skulle låta modemet vara avstängt i 30 minuter och testa igen. Han kunde dock inte riktigt motivera det. Ska testa det imorgon.
Oläst 2007-07-07, 13:44 #7
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by SimonP@Jul 5 2007, 22:33
Det låter som det är nåt med DHCP som strular, DHCP känner av MAC-adressen.
Edit: Du kan ju prova lägga in samma MAC adress på linuxnätverkskortet som du har på Windows-kortet.

Man kan logga in med user/user men då får man inte tillgång till alla inställningar.

Förut kunde jag gå in här: http://192.168.1.1/setup/home.htm
för att se alla inställningar, men dom verkar ha uppgraderat firmwaren i modemen, för det fungerar inte åt mig längre.
Har en fast IP-adress och inte DHCP.

Det gick att logga in som user/user fast där fanns inga spännande inställningar. När jag surfade in på /setup/home.htm blev jag redirectad till login-sidan. Vad finns det mer för inställningar om man loggar in med det riktiga användarnamnet och lösenordet?
Oläst 2007-07-07, 14:03 #8
Nykomling

Nykomling

Jag är ingen expert på nätverk, men jag vet att bredbandsbolaget har kört med proxy arp för att kunna filtrera olika tjänster och lite annat. Det var just det som ställde till det för mig.
Jag hade dynamiskt ip, men det spelar ingen roll tror jag, dom lär använda sig av proxy arp för fasta ipn också.
När jag hade problem så var supporten också mindre hjälpsam. Tror dom som vet vad som strular inte vill berätta vad som strular eftersom det har med säkerhet att göra... "Security through obscurity" gäller som alltid på stora företag.
yoggi2k5 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-07, 14:47 #9
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vad är det för modem du har?
Är de statiska uppgifterna inställda i modemet eller på nätverkskort?
Är modemet bryggat och DHCP avstängt?
Kommer du åt modemet via webbläsaren på alla datorer?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-11, 15:58 #10
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Jag testade att ha modemet avstängt i 30 minuter (enligt BBBs rekomendation), satte på det och pluggade in den nya datorn. Funkade fortfarande inte. Då bytte jag MAC-adress på datorn till samma som Windows-burken och då blev det fart i rören.

Modemet är för övrigt av modell X5258-P2 och jag lyckades endast nå dess admingränssnitt över WLAN.

Tack för hjälpen!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017