FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Äntligen, om man nu får säga det. Dags att gå igenom era PHP-applikationer och byta till PHP5!
Jag vet inte vad det finns för vanliga applikationer som bara stödjer PHP4, men jag kan tänka mig att det finns en hel del, förmodligen med duktiga säkerhetshål också - man kan ju hoppas att utvecklarna vid konvertering till PHP5 har lärt sig av misstagen :P Saxat från php.net: "[13-Jul-2007] Today it is exactly three years ago since PHP 5 has been released. In those three years it has seen many improvements over PHP 4. PHP 5 is fast, stable & production-ready and as PHP 6 is on the way, PHP 4 will be discontinued. The PHP development team hereby announces that support for PHP 4 will continue until the end of this year only. After 2007-12-31 there will be no more releases of PHP 4.4. We will continue to make critical security fixes available on a case-by-case basis until 2008-08-08. Please use the rest of this year to make your application suitable to run on PHP 5. " |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dags tycker jag. Själva har jag sadlat om precis knappast en månad sedan, men känns som många webbhotell inte tagit det steget, vilket de borde gjort det tidigare tror jag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kört med PHP5 ett bra tag, mer objektorientering åt folket.
Kasta exception är ju bland det roligaste man kan göra en fredageftermiddag :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Ja, det är verkligen dags - och det finns inga argument mot i och med 5.2 (eller var det 5.1?) när femman gick om - eller åtminstone par - med fyran. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Underbart, 4:an borde vara förbjuden - både php & mysql - tragiskt att webhotellen släpar fötterna efter sig. Dessvärre lär vi väl få sitta med 5:an nu ända tills den inte längre supportas innan vi får prova på 6:an.
Applikationer som kräver 4:an är så fulla av säkerhetshål att man kan titta rakt igenom dem… ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
phpBB har väl inget officiellt stöd för PHP5? Det finns säkert en mängd större applikationer som inte fungerar korrekt med PHP5.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
phpBB har ju inte direkt en historia av säkerhet bakom sig heller
![]() Att folk fortfarande använder php4 är för mig ett mysterium. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Objektorienterad- eller procedurbaserad programmering spelar ingen större roll tycker jag. De passar bra för olika sammanhang. 5:an har stöd för båda varianterna och du kan skriva objektorienterad kod i 4:an
De som har skrivit dålig kod i 4:an kommer alldeles säkert fortsätta skriva dålig kod i 5:an. När dagen är slut och man har kod som fungerar och som kunden gillar är det bra kod annars inte, ungefär. Jag tycker det är bra att man inte har flera parallella utvecklingar av Php för det måste motverka sig själv lite så visst är det bra att ta bort 4:an. Men några stora radikala förändringar kommer inte att ske. Jag tror 95% av all kod för gamla 4:an kommer fungera rakt av i 5:an men kanske har jag fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Problemet är ju att kod för php4 inte alltid fungerar korrekt under php5.
Många webbhotellskunder kodar inte själva utan använder färdiga script och det finns otroligt många illaskrivna phpscript "där ute".
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|