FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har hört en massa kring detta och undrar hur det egentligen ligger till. Jag vet att många som arbetar med fotografier och design etc har olika åsikter kring detta och hanterar på olika sätt.
Jag har t.ex. jobbat med en designer som "stjäl" grafik från alla möjliga situationer, allt från miljöer till personer etc och sedan retuscherar ihop materialet så att det är en omöjlighet att känna igen materialet från början. Det kan sluta med att han t.ex. bara behåller konturerna av ett hus etc. Vissa säger att detta är helt okej pga att hans material uppnår verkshöjd etc och att det därmed är godkänt. Andra säger att stöld är stöld och att han aldrig fick röra materialet från början. Jag tykcer själv att det borde vara okej att ta bilderna, för ingen lider av det och om det är extremt manipulerat så att man inte känner igen det efteråt så borde det imho vara skitsamma. I alla fall, vad säger lagen om detta? Jag skulle t.ex. vilja ta en kartbild som är genererad av google maps (typ ett screenshot) och undrar om det finns möjlighet till att jag kan modifiera kartan (typ nyanser och annat småpyssel) för att få ha rättigheterna att äga den eller om det är helt kört på den fronten. Jag är glad om jag slipper bli hänvisad till någon lagtext på 10 sidor utan hoppas på att någon som vet vad han/hon talar om kan beskriva läget lite. Tack / Tobbe |
|||
![]() |
![]() |
|
|