FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fler och fler skaffar ju webbläsare som klarar av IDN domäner såsom åäö med IE7 iom Vista eller FireFox etc.
Men fortfarande så finns det väldigt många med IE6 osv som inte klarar av det. Så frågan är då, när kommer egentligen IDN domäner att kunna bli en standard domän på en webbsida? Just så att man vet att alla eller åtminstonde <95% av besökarna kommer in på sidan... Vad tror du, år, månader eller går ni på % från statistiken ? Hur många % av antalet besökare ska det stå i loggen har en webbläsare som hanterar IDN för att en webbsida ska vara optimal så att säga med en standard IDN domän.. ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om kravet är att <95% ska komma in på sidan så är det bara att tuta och köra redan nu
![]() Men annars så tror jag att det kommer att dröja ganska så länge, > 2 år innan IE6 har dött ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Icke är att förglömma vinkeln där svenskar utomlands inte kan knappa ÅÄÖ på internetcaféer, så hur man än resonerar så är båda domänerna i slutänden ett måste ur en eller fler vinklar.
Jag inhandlar alltid båda, men IDN brukar jag parkera ovan eftersom jag retar mig på hur en IDN domän ser ut då den är omvandlad till ett format som alla webbläsare kan tolka redigt. (t.ex ”älskare.se” i ace-format blir ju "xn--lskare-9ta.se"). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sen tror jag bla att google inte ger PR till sidor med äåö. Grundar detta med att sidor som har med åäö i URL inte får någon PR alls. Sidorna med åäö indexerars dock i bla Google.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Vad kollar du PR med? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
FF 1.0.6 är det på datorn som jag sitter vid just nu.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
- Har testat en del PageRank verktyg på nätet men inga kan ge PR på IDN domäner.
- Installerade Google Toolbar på FF 2.0.0.3 och den visar samma resultat som IE dvs ingen PR på IDN domäner. Det är inte så att jag misstror dig pitbull men jag blir nyfiken på om Google ger PR till IDN domäner eller om din FF möjligen visar fel? Någon annan som har prövat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |