FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har i båten kopplat bilstereons gula och röda kabel till batteriets pluspol, och svarta kabel till minuspolen, har även anslutit en extra kabel från bilstereons chassi till minuspolen för att säkerställa jordningen.
Trots att jag tycker mig ha gjort rätt lyser bara bilstereons bakgrundsbelysning till i någon-några sekunder när jag sätter på den. Det kommer ström till bilstereon, och säkringen är hel. Några förslag på varför det inte fungerar? Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det en avancerad stereo?
OM så är fallet så kanske det är någon stöldsäkerhetsgrej som krånglar(att man måste trycka in en kod eller liknande). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Inte helt säker men borde inte den gula vara den som ska gå till jordningen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Läs instruktionsboken!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har du rätt strömspänning?
Och ja, den gula går till jorden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt detta standard-ISO-kopplingsschema är det svart som ska till jord och gul till batteriet, vilket även stämmer med texterna på mina kablar.
http://www.backesljudbygg.se/teknik/iso.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Gul är vanligen minneskabeln så t.ex. radiokanalerna och inställningar finns kvar nästa gång du slår på den (konstantström), röd är för att starta vid tändning, dessa kan man utan problem koppla direkt på batteri och stereons vara eller icke vara styrs via on/off knappen.
Har du något slutsteg inkopplat? isåfall känns det som den drar jord genom lågnivån och då kan du ha grillat signaljorden, felet känns mest som detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Nope, inget slutsteg inkopplat.
Om man bara kopplar in den röda kabeln (tändningström) så blinkar larmdioden på bilstereon och om man försöker sätta på bilstereon så lyser bakgrundsbelysningen någon sekund, men om man även kopplar in den gula (konstantström) så händer absolut ingenting. Jag börjar luta åt att bilstereon är trasig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men troligen är den trasig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om säkringen är sönder så borde ju stereon inte starta överhuvudtaget...? En säkring ska inte kunna gå "lite" sönder.
Enkel felsökning: Testa med en annan skrot-stereo. Då vet du om de är stereon eller bilelen. Sen är de bara att jobba ifrån de resultatet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|