FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag kan ge ett exempel som beskriver rubriken. Jag startade en liten sajt för tre år sedan. Den fick från början 6 i PageRank. Förmodligen en alldeles för hög siffra/ranking. För ett år sedan sjönk den till fem och förra månaden till fyra. Man borde kunna ana att jag gör något direkt fel eller drabbats av "penalty", men: 1. Besöksstatistiken har tjugodubblats sedan tre månader efter starten och verkar inte påverkas alls av rankingen. Den har gått upp ca 30% senaste året. 2. Placeringen i Google beträffande relaterade sökord har inte dalat med rankingen, snarare tvärtom. 3. Jag har under det senaste året tiodubblat texten på sidan, inte för att öka i ranking utan för att det är en sajt som i huvudsak är textbaserad och jag har haft mycket tid över. ;-) Vad har ni för erfarenheter? Är PageRank (precis som jag anar) en ganska dålig måttstock på hur sajten verkligen indexeras i Google? Är det "riskabelt" att öka en sajts storlek (innehåll och sidor) snabbt?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
Om det är riskabelt att öka storleken på en site snabbt. Knappast eftersom man normalt sett gör klart en site, kanske flera tusen sidor innan man lägger ut den. Vissa påstår att det kan vara farligt men min erfarenhet efter att ha lancerat en site med 16.000 sidor som slurpades in av Google på ett dygn, 1 vecka efter lancering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag har tjatat om det i 3 år, men ville bara ha medhåll, haha ;-)
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Så indirekt har PageRank betydelse. PageRank som är ett värde av den länkkraft en sida har, baseraras alltså på en faktor som har betydelse för placeringen i sökmotorerna. Att det finns element som är mycket viktigare för att ranka bra är en helt annan sak. Edit: Men jag bör väl erkänna att PageRank är nästintill obetydlig i sammanhanget |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Delvis. Mer avgörande är antal inlänkar dess relevans för sidan, ålder på webbplatserna etc.
Du kan få en bra Pagerank med ett fåtal länkar med hög PR, men det innebär inte att du placerar dig bättre än en med bara PR1-3 länkar. Detta om de andra faktorerna hos dessa väger tyngre. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|