FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Blev kontaktatd av ett företag som heter firstbusiness som tydligen jobbar med företagsetablering. De gör också utskick till nystartadeföretag i regionen och jag blev erbjuden att vara med på deras utskickt för portokostnaden som de sa, men man måste vara med ett helt år vilket blir nästan runt 8000 kr. De sa att de max skulle erbjuda detta till 2 IT-företag för den regionen (men hur vet man det).
Någon som känner till företaget? Är de seriösa? Får man någon utdelning av reklamen, läser nystartade företag sådan reklam? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har varit i kontakt med dem. Det verkar seriöst. Har dock inte nappat ännu.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har kommit i kontakt med firstbusiness några gånger och Ideen är väl vettig men frågan är om det ger något.......
När vi gjorde om till AB under sommaren fick jag ett "starta eget" häfte/folder med olika erbjudanden i från firstbusiness... och det såg FÖRJ-vligt ut! Reklamlapparna som fanns med såg ut att scannade och faxade några gånger för att sedan skrivas ut på en dårlig skrivare. Så fort man registrerar företag blir man överöst med erbjudanden från telefonsäljare och massa brev och erbjudanden i brevlådan. Och sedan kommer ditt erbjudande vara 1 av 4-5 st så risken är att det knappt blir läst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi har testat och fålöjt ned en hyfsad slant, minns just inte riktigt hur mycket, men det gav, så vitt vi kunnat se, någonting. Vi körde i tre månader i våras...
Man behöver alltså inte köra i ett år och kostnaden är, med tanke på att man når ganska många nystartade företag, ganska låg, men tar man i beaktande att det inte givit något alls så... Skall det ge något måste man ha ett mycket unikt och tilltalande erbjudande och sedan följa upp genom att kontakta företagen (man får en sådan kontaktlista). Vi orkade inte riktigt med denna uppföljande verksamhet. Av egen erfarenhet rekommenderar jag inte First Business, men om man har en välsmord försäljningsorganisation kan det vara värt ett försök.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu är det lite för tidigt att uttala sig än, men jag har inte fått avkastning på mina utskick. det skulle alltså räcka med om 2-3 stycken nappade så skulle det löna sig, men icke. Men som sagt; det kanske dröjer lite till...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Vi har testat och det gav ingenting. De genomförde faktiskt inte ens de utskick som vi hade beställt.
Fullkomligt värdelöst. Verkar som om det mest är en lockgrej för att man skall beställa trycksaker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tänkte bara kolla om någon annan här från Stockholm (Län) har fått samma erbjudande inom dagarna eller täcker det distriktet åt dom?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tycker den typen av erbjudanden är värdelösa. Ni vi startade ett bolag förut så blev man överöst med erbjudanden, specialrabatter etc. Men inget av erbjudandena var genomtänkta.
Om du hoppar på det, fundera på vad du har att erbjuda en nyföretagare och vad som får en nyföretagare att välja dig. Har du inget unikt eller speciellt som passar extra bra för en nyföretagare så skulle jag lägga mina pengar på annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har också blivit uppringd av dem. Dock minns jag inte så skarpt att jag fått deras papper, jag tillhör väl den andel företagare som kastar allt som inte ser ut som fakturor i papperskorgen
![]() Idén är ju toppen och skarvar verkligen det som just är svårt för mindre företagare när de ska nå andra mindre företagare. Det ser inte ut att finnas anledning å misstro deras verksamhet. Men som flera inlägg nedan redan har konstaterat, är företaget bara budbärare av en tjänst. De här är inte försäljare eller någon grafisk byrå. Iallafall inte som säljaren presenterade det, däremot att det sitter folk som utformar utskicken profesionellt -- Men det berör väl främst deras egen presentation och kuvert. Om du som beställare skickar dem en inscannad kopia av din företagspresentation gjord i Word, ja då är det vad som skickas iväg.. Det är du som driver din verksamhet som är säljaren av din produkt. Råkar det komma en presentation från 2-4 andra företag med samma utbud i samma paket till ett företag, då gäller det att ha putsat på sitt säljbrev så det är just det kunden behåller. Och när är företagandet så bra att man bara kan rulla tummarna och få in ordrar?? ![]() Så har man ett väloljat säljbrev handlar det om 7100kr plus moms i Deras kostnader, där urval av företag, utskrifter samt rutiner för utskick ingår i priset. - alternativt skaffar man egna adresslistor, eget porto och utskrifter samt hanteringen att skicka breven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det kan också vara på sin plats å känna till att royaltix/firstbusiness säljer sina kontaktlistor till Mamuth, jag blev precis kontaktad av försäljare på Mamuth som lyckades bekänna att han fick min kontaktuppgift från FirstBusiness.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|