FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej alla,
jag passade på att vara ute i god tid och deklarera för 06. Jag drog av resor till och från arbetet (7 mil / dag). 1 vecka senare fick jag hem ett papper där skatteverket kräver komplettering: ? a) Registreringsnummer på bilen b.) kopior handlingar, bensinkvitton, besiktningsprotokoll (miltal) på bilen / servicebok c) exakt mellan vilka platser jag rest d) exakt hur jag har räknat på resorna ! a) jag har använt flera olika bilar då jag tröttnar på dem fort b.) p.g.a a) så kan jag inte styrka miltal o nej jag har inte kvar bensinkvitton.. c) ja det är inga problem d) enligt deras hjälp guide Någon som råkat ut för samma sak? Hur bär man sig åt? Jag är lite orolig att detta ska dras ut och att jag inte får ut några pengar förän augusti osv! Snälla kom med tips! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Man svarar snällt på det skattemyndigheten vill veta och i ditt fall lär man sig en läxa och behåller kvitton etc. Rimligen står väl mätarställningen i köpekontrakten på de olika bilarna om du bytt ofta?
Och om du tycker pengar först i augusti är jobbigt så kan jag meddela att du är bortskämd. Skatteåterbäringen kommer i december för oss med särskild deklaration (om man inte orkar begära förtida utbetalning). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag reagerade också på "Jag är lite orolig att detta ska dras ut och att jag inte får ut några pengar förän augusti osv!". Med tanke på hur allvarligt staten ser på skattebrott och fiffel etc skulle jag oroa mig för att hamna i fängelse om jag inte kunde styrka mina avdrag...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du bensinkort? Det är givetvis inte lika bra som kvitton, men du borde kunna få fram ett underlag om du tankat med bensinkort. Så länge du inte betalat kontant.
Har du ett VISA-kort eller liknande bör du även därifrån kunna visa ungefär hur mycket bensin du köpt. Som jag uppfattar det spelar det ingen roll vems bilen är eller egentligen vilken bil du åkt i, men jag tror att man kontrollerar den här typen av avdrag extra hårt just nu. Vad gäller mätarställningar på de bilar du använt så har vägverket siffror på den mäterställning som registreras hos Svensk Bilprovning. Det är en bit på vägen iaf.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
a) Det svaret kommer inte att hålla, du måste veta vilka regnr som bilarna haft (även om du lånat flickväns/föräldrars osv bilar så bör du kunna svara på denna frågan). Om du haft en eller flera bilar avsedda för pendling så är det inte så normalt att man helt glömmer bort regnret på dem eller inte kan ta reda på dem genom papper alternativt fråga innehavarna av bilarna (om du lånat).
B) Om du helt saknar kvitton men vet att du betalt en större del med bankkort så begär fullt kontoutdrag från din bank och pricka av samtliga transaktioner som rör mackar. Allt som kan styrka ditt avdrag är positivt, även om en del inte hade tolkats som faktiska verifikationer i t ex bokföring. Och framförallt, var trevlig i dina svar och var inte kort (t ex: Jag har inte kvar bilarna) mot dina vänner på Skatteverket, du vill inte att dem ska klamra sig fast vid ditt fall. Glöm aldrig att Skatteverket har oändliga resurser. Till framtiden: Om du någon gång tänker dra av något i din deklaration - spara allt, hur idiotiskt det än kan verka att spara småkvitton. Se det som bokföringen i din firma, där kastar du inte några papper (hoppas jag) ![]() (Edit: Såg att Jonny svarade samma på b innan jag hann posta, sorry ![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om allt som tipsats om ovan misslyckas, och du faktiskt gjort resorna, finns det säkert arbetskamrater som vet att du kommer i bil varje morgon. I Sverige tillämpas fri bevisföring så vad som än kan hjälpa dig kan du i princip använda (om inte mot Skatteverket, så när du överklagar deras beslut att inte medge avdrag).
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, varför inte. Skaffa skriftliga intyg från dina arbetskamrater där de intygar att du alltid kommer i egen bil till arbetet. Skicka med kopior på dessa intyg.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för alla tips, ja man lär sig till nästa gång! Vill ni så återkopplar jag gärna om hur det har gått!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|