FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad krävs egentligen för att man ska kunna ha en tävling på sin hemsida?
Hört nånting om att man måste vara en ideel förening enligt lotteri-inspektionen. Hur mycket kostar det? Vad är billigaste sättet att anordna tävling? Så här hade jag tänkt mig. Att på hemsidan... ha tävlingen. Man ska skicka in ett sms som kostar kanske 10kr. man kan skicka fler om man vill. Varje sms räknas som... en lapp. Ju mer man skickar desto större chans har man att vinna. Sen i slutet av månaden lottar jag helt enkelt vem som ska vinna. (Slumpen avgör) Vinst skatt på prylen blir det väl? I detta fall en mp3-spelare värd 395kr. Men en sak till, jag har inte betalat knappt nåt för mp3-spelaren. 5.50kr frimärke + 25kr fraktkostnad. (Har det här någon påverkan? på vinstskatten eller nånting annat) Får mp3-spelaren genom att ha skicka in 30st skyddsfolier till lätta och sedan få mp3-spelare. (latta . nu) Detta är fundering. skulle uppskatta om någon kunde berätta lite mer om det här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det skulle räknas som ett lotteri och vara olagligt. Läs mer här:
http://www.lotteriinsp.se/lott_templates/P...age____396.aspx |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hittade en sida smsvinsten se
Om jag skulle vilja göra något liknande som det vad krävs utav av mig isåfall? Måste man ange ett antal tävlanden? Det borde väl även gå att skriva att när månaden är slut utses en vinnare. Skicka sms. Sen få länk. Där svara på fråga t ex: "Motivera varför du ska vinna." Ange kontakt-uppgifter. Sen när tävlingen är över, utser jag vem som haft bästa motivering för att vinna. Eller om man måste vara en jury, sätter jag och några kompisar oss ner och utser vem som haft bäst motivering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ditt första inlägg är helt klart ett lotteri och därmed olagligt enligt Lotterilagen. Precis som jomper redan påpekat.
Ditt upplägg med motivering däremot är ju helt okej, vilket gör att det klassas som en tävling. Dock tror jag att upplägget du beskriver kommer att funka rätt dåligt. Tveksamt om du ens kommer att täcka kostnaderna för mp3-spelaren. Vi har dålig erfarenhet av såna typer av tävlingar på vår sajt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Så länge det inte är någon investering inblandad (telefonsamtal, lott etc.) så är det ingen som bryr sig om du lottar ut något men vill du vara helt säker så gör om det till en tävling.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Bifogar ett mail jag fått från Pernilla Sandgren på lotteriinspektionen
Kanske kan vara till hjälp. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Glömde bifoga den filen i mailet!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det här blir intressant iom de omvända auktioner som poppat upp på internet. Jag har inte sett något utslag i frågan, men om det finns ngn med mer information så delge oss den gärna.
Med tanke på den fil som bifogats inlägget ovan så borde det vara ok att göra så här: 1. Försök pricka in lägsta unika budet 2. Svara rätt på denna kluriga fråga 3. Anmäl ditt intresse till tävlingen 4. Den som lagt lägst unika bud och svarat rätt vinner. Citat:
Men som sagt, finns det ngt utslag i frågan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Banned
|
Ett riktig intressan tråd.
Tänk om tävlingen går ut på att komma på svaret på en gåta, den som svarar snabbast vinner. Detta låter som en tävling, i prestige, men är nog egentligen ett lotteri, eller hur? "Om en affär däremot annonserar om att ge de tio första kunderna en viss dag en present så är det fråga om lotteri, eftersom det i detta fall inte med säkerhet kan förutses vilka personer som kan komma i fråga." Men i mina öron, låter det fortfarande som en tävling. Slumpen avgör väl inte vem som finner. Den som är snabbast är den som vinner. Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man däremot slumpar fram flera personer (fler än antalet priser) och har ett prestationsmoment mellan dessa för att avgöra vem som vinner så blir prestationsmomentet avgörande och det räknas som tävling |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|