FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En fråga jag kommit att tänka på är om det är olagligt att länka till andra sidor i en frame eller iframe. Skulle jag starta en sida som sysslar med t.ex. spelrecensioner av något slag och som för "beskrivning av spelet" öppnar www.tvspel.com i en iframe/frame samtidigt som min reklam visas på sidan min del av sidan. För i det fallet använder jag ju faktiskt texter som tvspel.com skrivit nästan som mina egna och borde därmed begå ett upphovsbrott eller har man rätt att öppna en sida i sin helhet i en begränsad del av fönstret?
Hänvisningar till upphovsrättslagen uppskattas, jag tänkte själv plocka upp ett exemplar och läsa lite så fort jag får lite mer tid över. Mvh Magnus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
du ska ha deras tillstånd för att öppna den i en iframe
med iframe blir deras sida en del av din.. och du kan då anses kopiera den |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är en svårt fråga, vet inte om någon har blivit dömd för att göra det.
Men viktigaste är ju att det är besökarna som gör ett brott isåfall om man tänker då ingen kod körs på servern utan på besökarens dator. Men kan säkert gissa att ingen tycker om att du gör det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Det genererar ju annonsviews och sidvisningar för "offret", så det är ju bättre än inget. Personligen tycker jag det är dålig stil att inte länka ordentligt. Lite fegt att inte våga släppa iväg sina besökare till en extern länk. Jag tror det är brist på självförtroende som får folk att bygga sidor med utlänkar i frames.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eller så vill man skapa en funktion där den egan reklamframen också innehåller ett enkelt sätt att bläddra mellan informationen på tvspel.com. Om vi då bortser från reklam och bara har en fin navigation mellan sidor. Tänk en extrarad med allternativ som "<<föregående spel" "nästa spel>>". Är det fortfarande olagligt? Snap.com visar ju hela screenshots och de har inte åkt ditt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ha någon annans bilder, text osv utan tillstånd är inte tillåtet.. Sen om den som har rätten till materialet väljer att vidta åtgärder är en annan sak
när du visar en annans sida i en iframe blir den en del av din och det ses då som (precis som jag redan sagt) om att du kopierar deras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Som jag sa tidigare så snor ju inte du någon kopia utan är besökaren som kör koden i sin dator och hämtar.
Så ser inte att det ska kunna bli någon brott. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Att vilseleda besökarna om att sidan du hänvisar till tillhör din webbplats är brottsligt, dessutom tar du bort möjligheten för besökaren att självmant surfa vidare på den nya sidan vilket är tydligt att du försöker försäkra dig om att besökaren inte lämnar din sajt så att du kan sko dig.
Är det dina texter så använd dem på din egen sajt instället. Bäst är att du tar kontakt med hemsideägaren och efterfrågor något samarbete som ni båda kan enas om. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har inte mycket till vinstdrivande idé själv att komma med. Mer intresserad av hur t.ex. google bildsök kommer undan med det om det nu är så olagligt. Egentligen samma princip där. De bidrar med mer information. Kan det vara att man kan stänga ramen och att de så tydligt hänvisar till länkar osv i ramen.
Jag är absolut inte rädd för att förlora besökarna genom att de stänger ramen. mer intresserad av sätt att förbättra navigationen mellan sidor osv. Tänk bildgalleri fast sidor istället typ (schvammel) ![]() Frågan är alltså OM man på något sätt kan öppna en sida i en frame a la google bildsök och VAD man i så fall måste göra för att det inte ska ses som ett upphovsbrott? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|