FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Får jag använda screenshots från tex: GoogleEarth, filmer eller dataspel för att göra en logo till min egen hemsida?
Hemsidan är tänkt att vara kommerciell. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej
Läs deras copyrightinfo, men i 99,999% av fallen får du inte använda det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
svar nej, inte utan deras tillstånd
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Den här typen av frågor dyker upp ganska ofta på WN. Det är bara bra att folk frågar och på så vis undviker att göra fel. Jag tycker ändå det är intressant att så många undrar. För de flesta äldre är den en självklarhet att man inte får ta/låna/stjäla av andras material. Den nya generationen verkar däremot ha en helt annat uppfattning om rätt och fel. För en 16åring är det inte självklart att han inte får ta en bild eller kopiera text. Jag tror inte det här har med mognad att göra, utan snarare att ungdomar idag har en något annorlunda moraluppfattning. Lagen ska ju återspegla samhällets uppfattning av rätt och fel, så det ska bli intressant att se hur lagen ser ut om 10-20 år.
Vet du förresten vad vad TM bredvid ditt namn står för Martin? Kunde inte låta bli att fråga eftersom du ställer en fråga som berör immateralrätt ![]() Blev lite offtopic nu, men Martin hade ju redan fått svar på sin fråga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressanta tankar Gustav. Jag tror detta beror på hur pass enkelt det är att begå dessa brott idag och att det inte finns så tydliga gränser för vad som är olagligt och inte, det hör till ungdomarnas natur idag att man stjäl sådant som andra tillverkat och på så vis bryter mot lagen, man vill ha några snygga bilder på sin lunarstorm-sida, man lägger upp ett roligt videoklipp man hittade på nätet på youtube och sen vill man ju testa ett nytt spel med. Det fanns visst på piratebay.
Många vill då göra jämförelser mellan att göra dessa saker och att begå fysiska brott, tex sno spelet ur cd-hyllan på en affär men jag tror inte det funkar. I affären finns det texter där det står "Alla snatterier polisanmäles" osv men så är det inte på nätet. Lisa fick fler vänner och lunarstormpoäng när hon lade in bilden på den där snygga porschen (jag tänkte först skriva häst, men jag vill undvika klagomål från schyman) på sin lunarstorm-sida och Peter kan skryta på piratebayforumet att han tankat upp över 100 GB hästfilmer (gillar inte schyman) på piratebay. Nåja, det jag vill komma fram till är att det inte finns några uppenbara nackdelar med att sno sådant från nätet, medans alla förstår att om man snor det från affärn då kna det gå åt helv*te. Så länge man inte visar upp nackdelar med att göra sådant kommer den här sortens brott bli grövre och grövre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Handlar det om att göra logotyper på screenshot ifrån spel så kan jag rekommendera fan pack. Där kan du hitta väldigt mycket matnyttig information om vad man får och inte får göra med bilderna.
Där är chansen väldigt stor att du får använda bilder för att göra logtyper. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svaren. Det var ju inte riktigt vad jag hade hoppats på men jag antog att det skulle vara så. :/
@Gustav: Klart jag vet vad TM står för.. "The Man", vad annars? :P @acidflash: tack för tipset men jag har redan kollat och man fick bara använda om det var en ickekommerciell sida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Okej. Attans.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Nu vet jag inte vad det är för företag som du vill låna grafik av, men det går ju alltid att fråga om låv. Får du deras tillåtelse att använda materialet så är det ju helt ok.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
alltså det beror ju också på hur mycket du gör om materialet. Om du tar ett screenshot från ett spel, eller en karta från GE och gör om det så pass mycket att det skulle vara orimligt att bevisa att det kommer därifrån så är det helt lugnt.
Det beror alltså lite grann på hur du använder materialet. Däremot kan det vara otillåtet att du manipulerar deras screenshots överhuvudtaget, men det kan ju ingen bevisa i efterhand att du gjort och vad jag vet har aldrig någon stört sig så mycket på sådan verksamhet att man ens har försökt göra något rättsligt av sånt. Btw får man väl ta spelscreenshots rätt fritt, tror även publicering av dem brukar vara rätt fritt också. När vi gör grafikarbeten i vår firma använder vi ibland godtyckliga foton etc från nätet (om vi inte själva har det det som behövs) som kulisser etc. Ingen kan se vad materialet kommer ifrån - och ingen skulle bry sig - framförallt skulle ingen kunna bevisa att vi använt det då materialet har retuscherats kraftigt - men även om det kunde bevisas så är det inte olagligt pga det här med verkshöjd och allt vad det heter (jag är inte expert själv, men folk jag jobbar med har bättre koll - jag kodar bara) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|