FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hallå...
Det här med duplicate content är nog ett av mina största huvudbryn i seo-världen för mig. Jag ska slänga upp ett artikelsystem snart, och man kan då lägga en artikel under två helt skilda kategorier. artiklar/cyklar/min-cykel artiklar/konstruktioner/min-cykel Det är för mig ganska viktigt att man kan få lägga artiklarna under flera kategorier. Det är också ganska viktigt för mig att URIn till artiklen innefattar kategorierna i hierarkin. Innehållet i denna artikel kommer vara helt identiskt förutom att "övriga artiklar inom denna kategori" kommer visa olika för dessa två. Det är också viktigt att tillägga att det hela sköts automatiskt, så det är inte tal om några manuella lösningar. Hur löser ni sådana här frågor? Tack / Tobbe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan du inte göra så att det bara är länkar till den riktiga sidan om "mina cyklar" dåra ?
Alltså: artiklar/cyklar/min-cykel artiklar/konstruktioner/min-cykel Är bara länkar till den riktiga sidan: min-cykel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kör på som vanligt. Ingen fara.
Edit: Eller ja, kör inte identiska titles bara. Kör i stil med Kod:
<title>Konstruktioner: Min cykel</title> <title>Cyklar: Min cykel</title> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle inte köra flera olika sökvägar till samma sida, det "makes no sense". Länka till den från olika platser ja, tex om du är i "konstruktioner" så har du en länk till den där, och från förstasidan på nyheter osv osv, men för vem är det fördelaktigt med två olika urler för samma sida? inte för google, och knappast för besökaren... lägg den på: "artiklar/cycklar/konstruktioner/min-cykel" om den handlar om konstruktioner av cycklar.. och du har många olika konstruktions -sidor om cycklar.. eller på artiklar/konstruktioner/cycklar/min-cykel om du har många konstruktions-sidor om olika saker (bil, båt....) osv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Håller med Björn, undvik duplicate content. Det är varken bra för besökaren eller för sökmotorn. Det värsta som kan hända dock är att en av dessa sidor nedvärderas och sess som en "kopia" av din andra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Leon
Menar du att det skulle vara typ 301 ![]() Spindel Hur vet du att det är så pass lugnt då? Jag har hört andra säga att man absolut inte kan slappna av på det viset. ![]() Björn: Hmm hmm.. grejen är ju att den inte nödvändigtvis hör mer hemma under en avdelning än en annan. Men man kanske helt enkelt måste känna sig tvungen att välja en för googles skull. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men i vissa fall måste det mer eller mindre bli duplicate content. Bla. GameSpot kör ju olika spelsektioner och vissa spel finns ju faktiskt till flera format. http://www.gamespot.com/xbox360/action/hal...ode2/index.html http://www.gamespot.com/ps3/action/halflif...ode2/index.html Som du ser är den enda skillnaden att "xbox360" har bytts ut mot "ps3". Så du kan utan att oroa dig köra liknande fast du byter ut "cyklar" mot "konstruktioner". Kör du unik titel är det inga problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
tack för det... då gör jag som jag känner för ändå, för jag vill ha två sökvägar. Om google mobbar den ena så får den väl det då, bara inte båda blir lidande.
Men de där sidorna är ju olika på fler sätt... Det är ju en massa communityrelaterat som skiljer dem åt... Typ mest populära filmer å så. Aja, skitsamma, jag kör på. Vi får se om jag håller fast vid att det är såhär man ska göra... Men just nu känns det rätt. Tack även till dig Björn som alltid har vettiga åsiker! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|