FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag fick en länk av en polare med våran klass på bild och där dessutom namnen var uttsatta, jag trodde han själv hade lagt upp det och det stör inte mig men när jag kollade vilka klasser från min skola som är där så visade det sig var allihopa. Jag har inte godkänt att min bild och namn ska finnas på internet och dessutom inte på en privatägd sida. Jag har mailat och frågat om han har rätt till detta men har inte fått svar. För mig spelar det ingen större roll men det finns folk med skyddad identitet.
Jag tycker det borde strida mot PUL och har funderat på att göra en polisanmälning för andras skull. Alla vet inte om denna sida. Inte ens företaget som fotat har väl en rätt till detta eller ge rätt? skolkatalog . net |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, man måste ha tillstånd av de som är med på bilden. Skolorna har haft lite problem med PUL när de ska sätta ihop klasslistor med personnummer, så detta kan inte vara ok.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Precis den verkar ha fått ett antal anmälningar på sig redan, läste för ett tag sen på Internetworld. Killen verkar ha fixat så det ligger i USA nu och att sidan ägs av en american, fast i whois finns svenskt namn.
Tror polisen det inte blir så mycket gjort nu när det är ett ärende för amerikank polis ? ^^ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Smart amerikan som går med på det. Eller finns det inte liknande lagar där?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Grejen är att svenska datainspektionen har knappt något sammarbete med amerikanarna och när bilder på svenskar åker upp på amerikanska sidor så är det nästan omöjligt att få bort dem (enligt dem själva såg på tv) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Så om någon polisanmäler det så lägger man ner det på grund av att svenskarna har dåligt sammarbete med amerikanerna... låter inte sannolikt... Detta handlar inte om ett fåtal personer. Vem är ansvarigutgivare? Behöver ju inte vara hosten som är det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag såg ett program på svt då tog de upp denna fråga med den polisavdelning som sysslade med dessa anmälningar.
De sa att det är nästan omöjligt för dem att få bort bilder från utländska bilder, var det de sa i intervjun. Liksom det är ju inte PUL man bryter om någon lägger upp det där i USA utan någon annan regel. Så om nån anmäler den sidan för brott mot PUL så är det en felaktig anmälan. Visst, kanske de kan stänga ned sidan på något sätt men det ska fortfarande vara svårt och krångligt och ta lång tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har lite koll på läget faktiskt.
Datainspektionen håller på med "fallet". Dock tror jag inte sidan kommer försvinna ![]() Har man en skyddad identitet ska man inte ens vara med på ett klassfoto så det känns som det kvittar i det här fallet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|