Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Göra egna visitkort

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-28, 03:10 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Hallå.

Säljer ju visitkortsdesign på firman som kunder ofta vill ha samtidigt som de beställer en site.
Vi gör inte så värst många jobb, men låt säga att det är kanske 5 kunder om året som vill ha visitkort. Klarar vi dubbla så är det ju bara bra.

I alla fall, vi funderar på att köpa en 'bra' fotoskrivare för att slippa anlita tryckeri när våra kunder skas ha visitkort. Det blir ingen visitkortsprinter a la canon för 28k+moms, utan något som vi dödliga har råd med, som kanske ska överleva max 10.000 kort om året. Man borde få plats med 10 kort på ett A4, vilket innebär 1000 sidor om året, klippa får man väl göra själv antar jag. Om det inte finns färdiga papper för sånt så att det bara är att vika isär eller nåt.

Jag har ingen riktig koll, men jag förutsätter (bekräfta/dementera gärna detta) att även sånna här fina glansiga visitkort går att trycka med en fotoskrivare. Jag kan inte bedöma vad det är för typ av papper på mina glansiga visitkort jag har samlat på mig, men jag kan tänka mig att det är vanligt papper, och det lär inte vara något lager ovanpå, typ lack, så fina är dom inte förutsatt att jag inte är handikappad.

Såå, kan man köpa en vettig fotoskrivare och göra vanliga fina visitkort på bra, blankt (halt) papper med fullfärgade bakgrunder och att det blir BRA?

Och vad är det för papper man ska ha?

Tack för alla tips, råd och påhopp
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 11:24 #2
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 56
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 56
Spontant känns det väl vettigare att satsa på en bra laserskrivare istället för en fotopappersskrivare. Jag skulle nog inte ens testa att köra vanligt papper i en fotoskrivare om jag lagt ner några tusen på den.. om det då inte är en multiskrivare som är gjord för det...

Som sagt.. satsa på en laserskrivare och leta runt efter olika bestrukna papper som passar för visitkort.. hör av dig till "pappersbolag" som Map så skickar dom lite pappersprover till dig.

Skära får du nog göra själv... är det runt 100 visitkort går det väl an att skära själv.. är det över det skulle jag nog lägga ut det på nån firma för att spara på nacken och tid..

jag hittade en firma som tog 600 + moms för att skära / biga / vika 1000 A5 foldrar från A3 ark.
jihoakim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 11:26 #3
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
vore jag ni.. så skulle jag anlita ett företag för att trycka dom åt er, t.ex Vistaprint

visitkort som är stansade i ett A4 (som man skriver ut hemma) ser helt enkelt för hobby ut.. kör via tryckeri så får ni den där proffsiga glansiga looken på visitkorten och en helt annan kvalité än vad en skrivare på kontoret kan erbjuda
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 12:58 #4
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
melin, är du verkligen säker på det? För jag är nästan hundra på att det inte stämmer. Jag menar, glansig look får man ju med en vanlig svenssonskrivare och fotopapper. Det fick man för fem år sedan (då jag hade skrivare sist)! Tekniken borde ha gått frammåt sedan dess.

Nä, jag kommer verkligen försöka hitta alla vettiga lösningar för att kunna producera själv, och tills någon övertygar mig om motsatsen så förutsätter jag att man kan få tag i bra papper och att skrivaren presterar ett bra resultat på dem.

Jag kommer ju alltså att ta betalt för att trycka visitkort, och det vore skönt att slippa sälja jobbet till ett tryckeri varje gång.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 13:33 #5
ChristofferJs avatar
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
ChristofferJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
Det finns ingen hemma-genväg till professionellt tryckta visitkort, även om du nu vill köra med fotopapper. Då pratar jag jag både om papperskvalité och printkvalité. Visst kan du få ett relativt sjysst resultat hemma men inget som jag anser kan gemföras i kvalitet. Speciellt inte när det kostar så pass lite som det faktiskt gör att köra professionellt.

Och om det nu är som du säger att du ska ta betalt för det i din tur bör du i respekt för dina kunder inte sitta och hobbyprinta saker åt dom som ska fungera lite som ett ansikte utåt.
ChristofferJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 14:10 #6
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
jodå man kan få bra resultat hemma.. fotopapper ger en glansig look ja.. men helt fel material för visitkort

och du ska absolut inte använda dig av visitkortspapper av modell: vik i kanten och "riv" ut dina kort..

skaffa kraftiga papper om du ska trycka dom själv och skär sedan ut korten
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 14:18 #7
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Hmm är det kanske på så vis att jag har fel alltså?

Jag börjar öppna mig för att det kan vara så... hih

Men alltså, okej, jag har fotopapper som exempel, jag vet inte vad man ska ha till visitkort - men jag vet att det går att få blanka och fina utskrifter på sånt, därför tror jag att man kan få blanka fina utskrifter för visitkort på bra papper också.

Superstoffe... Jag vet inte vad du tror att jag ska göra för visitkort, men jag ska inte ha halvtransparenta kort där texten är nedstamsad och att vi fyller i med lack...

Om jag tittar på min visitkortssamling så är de allra flesta vita, något styva papper med svart text och nå färgad logotyp. Absolut inget som ett tryckeri skulle göra märkbart bättre.

Avancerade visitkort i fotokvalitet däremot. Jag har ett visitkort för en spelutvecklare där hela kortet är gjort i photoshop och det finns inte en ofärgad prick... Ja, där är jag öppen för att du har rätt, där kanske inte min skrivare gör susen.

MEN - jag är tror fortfarande att en "bra fotoskrivare" idag klarar av det, även om det tar tid och kanske inte blir så lönsamt i längden (men lönsamhet är ett annat argument, som du inte använde dig av).

Att visitkorten inte kan vara ett ansikte utåt är i alla fall skapligt överdrivet. Om en kund hade beställt det coolaste visitkortet i sverige så skulle vi absolut lämna iväg det till folk som kan det där på riktigt.

Tack för era svar!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017