FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu vill jag se detta som en liten intervju, för jag är jäkligt nyfiken på hur andra gör och jag skulle vara skitglad om jag fick svar från folk som driver några av sveriges större communityn eller liknande.
Ni som är utvecklare och därmed admins - har ni era adminverktyg på själva siten eller måste ni gå till en separat adminzon? Jag vet att det varierar lite hur man löser detta, forumsmjukvaror brukar t.ex. ofta ha en blandning. Ofta finns en renodlad adminzon med en massa inställningar samt att admin kan ta bort inlägg och trådar direkt i vanliga trådvyn. Att admin ser den vanliga användarsiten fast med sina adminverktyg integrerade har enligt mig egentligen bara en riktig fördel, som dock är rätt stor: . Man behöver inte ha två webbplatser... Det blir inget dubbeljobb. Att ha en helt egen adminzon har ju vissa fördelar, lite brainstorm: . Vanliga medlemmar vet inte att den finns. Om de hackar ett adminkonto så gör det inte så mycket . Man slipper vid varje sidladdning kolla om användaren är admin eller ej = något snabbare sidgenerering . Adminzonen kan vara optimerad för administrativt arbete. Mindre dekoration och mer jobbvänligt gränssnitt. Nu låter det som att jag är jävligt inne på att själv använda en separat zon, men det är jag egentligen inte, inte just nu iaf. Jag är för lat, jag orkar inte göra en till zon... Än är jag inte tillräckligt övertygad. Ni som har eller arbetar med stora siter - hur har ni löst det och hur argumenterar ni? Trevlig helg / Tobbe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Enklare att koda en separat admindel med imo.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag håller med Björn. Separat Admindel är det som gäller.
Kanske går det att komma undan på mindre projekt med en kombinerad användare/admindel men på lite större projekt så helt klart en separat zon. Bara det faktum att Admingränssnittet kan och _bör_ byggas för administrativ arbete, och ej "design" är som du säger Totoo en klar fördel, och sen att man inte måste "mixa koden" med både användare-kod och admin-kod. (Man bör dock återanvända den kod som man kan i separata classer, och som är rimlig att återanvända både ur underhållssynpunkt och ett par andra aspekter) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
jag bygger mina admin gränssnitt i VB.. och använder samma mjukvara för alla projekt
I den har jag även en enklare mySQL "editor" ifall jag skulle behöva besöka tabellerna en sväng |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
har gjort både och.
Föredrar en separat del dock. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag blir alltid lite paranoid när jag mixar admin och användarkod.... brukar börja med att avgränsa admindelen till en egen mapp i roten, för att sedan ah som ambition att kunna "klicka" loss hela adminpaketet och sjösätta den på annan domän, annan subdomän eller kanske bara köras lokalt (med koppling mot skarp miljö)
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|