FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi söker hela tiden nya programmerare och provar ständigt nytt folk. Tänkte dela med några utav de gemensamma nämnarna som skiljer genomsnittliga och vassa programmerare. När vi tänker vassa programmerare handlar det 5% om kod och 95% om att ha rätt tänk.
Utvecklarprofil: - Sportar på fritiden - Använder ej IRC = bara slöseri med tid - Har redan i princip gjort all som kan göras kodmässigt - Håller koll på nya tekniker, och strävar ständigt högre - Är intresserad av att utveckla saker - Inga problem tar längre tid än 5 minuter att lösa, tar det längre tid görs alternativ lösning - Använder windows och gärna windows i servermiljö också, men spelar sällan någon större roll - Vill helst utveckla i .NET, men kan utveckla i vilket annat språk som helst - Har ett vanligt liv på sidan om - Jobbar ofta en del ideallt, för att de tycker att det är kul, samt arbetar med egna projekt på sidan av - Använder andras kod mycket De vassaste: - Har blivit kontaktad av FRA/försvaret - Är ofta med på något hörn i utvecklingen av olika programmeringsspråk - Har blivit kontaktade av företag i Silicon Valley eller liknande Specialfall för PHP-programmerare: - Det finns sällan någon idologisk grund för varför de programmerar PHP - De använder mycket bibliotek och gör nästan ingen kod själv - De uppfyller något utav kraven för "de vassaste" Är vi helt ute och cyklar eller är det detta som gäller? Vilka gemensamma nämnare har ni sett? P.S. passar utvecklarprofilen på dig, kontakta oss B) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tre av dina påståenden förvånar mig en aning:
Citat:
2. Förstår inte riktigt varför det skulle vara en fördel att vilja använda windows. För min del tycker jag en stabil grund i unix är en förutsättning. De som känner sig hemma i Perl, Python, JSP och java och använder sed och grep för att ta sig fram i världen är för det mesta inte medelmåttiga programmerare. I synnerhet använda windows som servermiljö är jag ganska skeptiskt till. 3. Förstår inte heller här varför att vilja utveckla i .NET skulle vara ett tecken på skicklighet. Även om många som sysslar med php gör det på något slags steg-för-steg hobbyverksamhet så behöver det inte betyda att valet av språk skulle vara avgörande. Det är väl vad man kan göra – oavsett om man använder lisp, pascal, c eller java? Dessutom, varför skulle obenägenhet att skriva egen kod ("använda andras kod mycket") vara ett plus? Förutom besparingsskäl kan ja inte se att det skulle tyda på en duktig programmerare. Snarare tvärtom – fylla i kunskapsluckor med andras kod… Jag tror inte du är ute efter en skicklig programmerare utan en effektiv medarbetare. Mer tankar om objektorientering, regexp:ar och liknande snarare än vilket språk eller servermiljö man råkar använda är nog ett bättre kriterium. Sedan är frågan förstås vad du menar med programmerare. Webapplikationer? Program? I övrigt måste jag nog hålla med dig om de andra punkterna. PS. Är det en smygannons? I synnerhet med tanke på sista frågan… |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
http://www.joelonsoftware.com/articles/HighNotes.html
Ovanstående artikel från Joel On Software täcker nog det mesta tror jag. En bra programmerare löser grundläggande problem korrekt OCH fort. Så du är på rätt spår där med fem minuter. Ditt prat om olika plattformar tror jag däremot är way far out. Det finns såklart massa datanissar som tycker att opensource är det bästa och är mera av hemmapulare än akademiker när det kommer till äkta problemlösning. Så dina kriterier för att hitta dem verkar snarare gå på symtomen än sjukdomen. Sen att du säger att IRC är slöseri med tid.. javisst, men det är kafferast, rökpaus, lunch, pendling fram och till jobbet med. Bäst vore ju om programmerarna sov i kovös på jobbet med en lagom blandning syre och propofol för perfekt sömn och sen automatiskt väcktes 35 minuter innan arbetsdagen börjar (som såklart är 16 timmar, för vi vet ju alla att ju länge en programmerare arbetar desto fler av dessa 5-minutersproblem kan han lösa :P). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför ska de sporta på fritiden? Några av de allra vassaste jag träffat på har inget liv utanför datorn alls. De kräver förmodligen en bra projektledare som kan kommunicera med dem och omvärdlen eftersom de inte är jättesociala och inte är riktigt duktiga på att skriva kod, men inte att kommunicera med "normala" människor.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Det mesta du skriver stämmer.
Jag känner igen mej själv på rätt många punkter. Tar det längre tid än 5-10 minuter är jag helt fel ute och tänker om. Har en massa kod liggandes, bloggar, forum, chatt osv bara att återanvända "orka skriva samma sak en gång till". Har inte riktigt tänkt i dina banor ang gemensamma nämnare men det du nämner stämmer nog in psykosocialt på många av oss som programmerar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Håller inte med på alla punkter, vettiga/kunniga programerare lär inte alls köra något med windows att göra på någotvis och skulle inte programerat något i det.
Skulle vara mycket ovettigt programera i windowss än ett linux/unix system samt ta längre tid. Och garanterad inte ha någon fritid med sport, IRC är mycket vanligt och större risk att man använder IRC än en telefon för något. Samt normalt programerar väl ingen något helt från grunden, isåfall ska de vara i ASM för att vara helt eget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du säger en hel del konstiga saker som någon redan påpekat: Vad har .Net med det här att göra? Det är på inget sätt en garanti för något bra. I vissa fall tvärt om... Men skit i det. Det finns tre enkla egenskaper en programmerare skall ha:
En programmerare skall vara lat. Lat som i att inte göra om samma sak två gånger. Lat som i att återanvända egen och andras kod så mycket som möjligt. En programmerare skall vara otålig. Otålig som i att inte orka vänta på att någon annan skall fixa en bug eller feature i ett bibliotek som behövs utan gör det själv. En programmerare skall ha hybris. Utan hybris kommer programmeraren inte våga försöka lösa vissa problem (som t.ex. måste lösas för att programmeraren är otålig). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Håller med dig eg0master!
Att återanvända, använda andras kod och olika frameworks tyder på en mognad som programmerare. Man uppfinner inte hjulet 10 gånger om på samma dag. Att programmera högnivåspråk idag handlar inte så mycket om själva koden. Jämför det med en romanförfattare, det är inte själva orden som är (den stora) nyckeln, det är ideerna bakom, orden är bara där för att förmedla det hela... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Hear, hear! Håller med föregående talare...
Varför ska man kränga på kunderna sitt egenhändigt hemsnickrade CMS när det finns mycket bättre utvecklade CMS bland alla de utvecklarcommunities som finns? Och Windows när Open Source finns??? Visst, vill man betala extra mycket för att få det extra jobbigt så... En programmerare ska vara SLUT, Smart, Lat, Uthållig och Toffelhjälte... Eller var det en äkta make??? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|