FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ett företag som bl.a. gör affärer inom EU. Jag vet att jag drar av momsen om jag skickar varor inom EU till andra företag med VAT-nummer. Men vad gäller om en företagare från t.ex. Finland kommer till vår butik med giltigt VAT-nummer och vill köpa utan moms. Drar jag av momsen direkt i butiken?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nej. Han skall betala svensk moms i butiken. Samma sak gäller för internetbutik.
Företagaren får själv göra avdrag för varan hemma i Finland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Dock riskerar du att göra kunden sur.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Den svenska momsen går ju till staten, var ifrån får det finska bolaget tillbaka momsen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det här svaret fick jag från skatteverket:
"Reglerna om förvärvsbeskattning då köparen är registrerad till mervärdesskatt i annat EG-land gäller även avhämtningsköp. Det innebär att även avhämtningsköp kan undantas från skatteplikt om varan därefter transporteras ut ur landet. Viktigt att beakta är emellertid att det är säljaren som måste kunna bevisa att varan har transporterats till det andra EG-landet (genom ex-vis transporthandlingar). Om man som säljare är tveksam till köparens uppgift att denne ska föra ut varorna från Sverige bör moms debiteras vid försäljningen. Möjlighet finns sedan att kreditera kunden momsen och redovisa försäljningen som en EG-leverans. Detta kan ske när köparen visat att varorna verkligen förts ut ur landet." Vet inte om jag blev klokare av det. Hur ska jag bevisa vad som hände med varorna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Köparen skall uppvisa en fraktsedelskopia eller liknande som du sparar en kopia av..
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|