FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Spamplågan bara fortsätter att växa. Nya siffror visar att antalet mer än fördubblats det senaste året – till 35 miljarder spam. Samtidigt växer problemet med ”spim” via direktmeddelandetjänster.
Läs artikeln |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, spam.
Själv är jag anställd på universitet och fick idag SPAM från ett tryckeri i Umeå till min jobbadress. Jag ringde upp ägaren, men han var "upptagen" och kunde inte prata med mig och något svar fick jag inte på något. Men det var snällt av dem att längs ner skriva: "Om du inte vill få dessa meddelanden från oss, får du avregistrera dig här" Skysst att man kan avregistrera sig, fast man aldrig har registrerat sig! Trodde inte att ett svenskt företag skulle sjunka så lågt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Apropå spam, fick nyss ett i mobilen
Lyder som följer: "" Hej, det var längesedan du hörde av dig. Jag saknar din stora XXX. Ring mig när du ligger ensam i din säng! Jag väntar på dig!! Kramar ifrån Petra "" Fanns även med ett telefonnummer där som jag exkluderar. Numret var såklart olistat. Börjar bli riktigt irriterande, visst, kan mycket väl vara någon som har roligt, eller så är det ren reklam för nåt 30:-/min nummer... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fick det okså.
Någon som fick det smset som man skulle svara på så det kostade typ 250;-? Hur fungerar det? kan man ha så dyra nr i sverige? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Decibel, och eftersom din XXX är jätteliten anade du genast att Petra var någon du aldrig träffat?
![]() (kunde inte låta bli...) Jocke, har för mig att det numret var utländskt, vilket dessutom gör det ännu svårare att stoppa (tex om man satt igång en prenumeration och inte vet hur den stoppas). Vad jag vet ligger gränsen för svenska SMS på 30 kr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Här hittade jag lagtexten om det är någon som är intresserad.
Hoppas ingen blir sur för att jag gör reklam för Regeringskansliets rättsdatabaser ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Var det någon som såg avsnittet av Insider där de tog upp problemen med bluffakturor och spam till mobiltelefoner?
Iaf så sa de på ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) att betala INTE fakturorna du får, utan bestrid dessa och kontakta ARN genast! Så om ni skulle råka svara på "mobilspam" och får en saftig räkning, så ska ni inte betala... många blir ju "rädda" och betalar genast för att inte få en anmärkning, men som sagt, ARN:s rekommendation var faktiskt att inte betala räkningen! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det GÅR ju att döda inkommande spam om man vet hur man gör.
Frågan är varför inte Hotmail, Yahoo etc aktiverar anti-spam system och kör blackhole på allt skit som kommer. Svaret är nog att dom tjänar pengar på det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|