FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har en burk här hemma med Windows 2003 Server som jag använder internt under utveckling.
På en av hårddiskarna har jag en mapp kallad www som jag har utdelad för att kunna komma åt den som en nätverksenhet i bland annat Utforskaren på andra datorer här hemma. Denna mapp (www) har också jag också FTP-access till via IIS inbyggda FTP-funktion. Men främst av allt är denna www-mapp konfigurerad som standardwebbplats i IIS så att jag kan komma åt det jag utvecklar i webbläsaren. Har varit borta ett par dagar och kommer nu hem för att kopiera ett par filer från den mappen via en annan dator, så jag går till Utforskaren och klickar på nätverksenheten som tusentals gånger förr. Men nu fick jag istället upp "An error occured while reconnecting to [ENHETSBETECKNING]:\www". Alltså jag kommer inte åt mappen från Utforskaren på en annan dator i nätverket. Så jag provar att connecta mot mappen via webbläsaren (http://datornamnet alternativt http://ipnumret) som pekar på standardwebbplatsen i IIS. Detta fungerar inte heller. Den har connection alltså, men jag har ingen behörighet står det. Jag loggar in på servern med Remote Desktop och öppnar Utforskaren. Klickar på www-mappen och döm till min förvåning när jag får upp "Åtkomst nekad till [ENHETSBETECKNING]:\www". Högerklickar jag på mappen så står det 0 kb och 0 filer. Jag kollade rättigheterna och både min Windows-användare och administratörskonton har fulla rättigheter. Jag har testat att komma åt mappen inloggad både som mitt Windows-konto med adminrättigheter och som användaren Administrator. Ingen åtkomst för någon. Det lustiga i det hela, och tur det, är att jag kommer åt mappen via FTP och där finns alla filer. Så nu kopierar jag över alla dessa filer till en annan dator och det fungerar fint. Det tar sin lilla tid, det är x antal gigabyte som ska över... Den ovan nämnda www-mappen som jag inte kommer åt helt plötsligt ligger på en partition på en viss hårddisk på servern. De andra partitionerna kommer jag åt, jag kommer t o m åt filer och mappar på samma partition som www-mappen. Jag kommer t o m åt andra utdelade mappar på samma hårddisk via Utforskaren på andra datorer. Det är _endast_ www-mappen som det gått troll i. Är det någon som har tips och/eller idéer till vad jag kan göra? Eller kanske det rentav finns någon som har varit med om samma märkliga fenomen? Jag håller på att bli smått galen och frustrerad ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Puh... löste det på ett väldigt märkligt sätt!
Har suttit här i en timme och provat både det ena och det andra, inget fungerar. Men så i all förbannelse gjorde jag en grej som man i vanliga fall inte gör. Satte att alla administratörskontot nekades åtkomst till mappen, klickade verkställ, sen satte jag tillbaka så att de hade åtkomst igen, och vips! Nu funkar det! Sjukt, måste vara en riktigt idiotisk bugg eller nåt skumt iaf. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du borde kunnat köra "take ownership" på mappen, går att göra om man är lokal administratör vilket det låter som att du var.
Kolla i eventloggaran efter fel, det låter som om ACL:en pajat för den disken eller något sånt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om flaggan Deny är satt spelar det ingen roll om man är Owner. Seattlegrunge gjorde helt rätt om än lite omständigt.
Om man bara använder gamla hederliga rättighetstyper som Full, Change och Read så ska man vara observant på om det helt plötsligt är grått i rutan för Special Permissions. Och ja, det ingår en packe troll i alla windowsoperativ. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|