FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag använder ofta php:s mail-funktion för att skicka iväg formulär på hemsidor.
Det fungerar finfint för det mesta och själva mailbiten kan se ut som följer: Kod:
mail("[email protected]", $subject, $body, "From: " . $name . "\r\n" . "Reply-To: " . $email . "\r\n" . "X-Mailer: PHP/" . phpversion()); När jag får ett sånt mail skickat via formuläret till min mailserver så ser allt bra ut. Kollar jag i Headers så står följande: From: Förnamn Efternamn Reply-To: [email protected] Precis så som användaren har fyllt i formuläret. Dock har jag en kund som klagar på att när de får in mailen från hemsidan, så ser mailets headers ut som följer: From: Förnamn@domänsomkundensmailserverliggerpå.tld Reply-To: Efternamn@domänsomkundensmailserverliggerpå.tld Finns det någon möjlighet att kringgå detta problem? Så att kundens mailserver inte tar överhanden och sätter egna From och Reply-To? Det verkar ju vara så på vissa mailservrar bara, så det verkar vara en fråga om konfiguration på mailservern ifråga, men kan man kanske "lura" detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det kan hända att servern kollar att from: är en riktig epostadress innan det skickas, och annars ersätter den med en egen. Har du provat att använda formen:
Förnamn Efternamn <[email protected]> Fungerar bra för mig iaf (du kan ju sätta reply-to till detsamma om du vill, annars kan du ju slopa den). Sen borde du förståss mime-koda den så att det funkar bra med å ä ö etc |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack, det ska jag testa, det låter som en trolig lösning. Ska höra med kunden imorgon, då jag inte kommer åt deras mail.
Ja, MIME-koda borde jag göra. Tack för tipset. Hur ska det se ut då egentligen? Som följer kanske? Kod:
mail("[email protected]", $subject, $body, "From: " . $name . "\r\n" . "Reply-To: " . $email . "\r\n" . "X-Mailer: PHP/" . phpversion() $headers .= "MIME-Version: 1.0\r\n"; $headers .= "Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1\r\n";); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Så här funkar fin-fint:
Kod:
$headers = "MIME-Version: 1.0" . "\r\n"; $headers .= "Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1" . "\r\n"; $headers .= "To: Mottagare <[email protected]>" . "\r\n"; $headers .= "From: $name <$email>" . "\r\n"; mail($email, $subject,$body, $headers); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Borde väl bli så här om jag inte har fel?
![]() Kod:
mail("[email protected]", $subject, $body, "From: " . $name . "\r\n" . "Reply-To: " . $email . "\r\n" . "MIME-Version: 1.0\r\n" . "Content-type: text/plain; charset=iso-8859-1\r\n" . "X-Mailer: PHP/" . phpversion()); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack Thorsell!
Svarade mig själv samtidigt som du svarade, men våra lösningar är iaf ganska lika varandra ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Testa phpmailer så blir det lättare att handskas med mailutskick.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Dock är det bra att köra "From: Namn <email>" skulle jag tro, det saknar du i din lösning.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Japp, jag testar det nu och ser om det är det som är strulet på min fråga som jag skrev om högst upp i tråden.
Tack både till dig och martine! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Trots att jag satt en MIME-type och charset, så vill inte å,ä och ö fungera i ämnesraden på meddelandet. Sidan som skickar mailet/har formuläret är kodad i UTF-8 och jag kör en utf8_decode på alla variabler med värden från formuläret.
Tar jag emot mailen på min egen mail via min mailserver, då fungerar å, ö och ö i ämnesraden, men tas det emot hos kunden via deras mailserver så blir det X istället för å, ä och ö. Detta gäller även avsändaren, det blir t ex HXkan Xberg <[email protected]> istället för Håkan Öberg <[email protected]> Förresten, det andra verkar fungera nu, dvs From och Reply-To ser bra ut nu sedan jag använder $headers .= "From: $name <$email>" . "\r\n"; |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|