FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Rent hypotetiskt. Låt oss säga att jag har en webbsida som genererar en miljon kronor om året netto, genom Google AdSense och diverse Affiliate-annonsering. Alltså med en liten arbetsbörda. Tendensen med klick från besökare är stark och statistik kan uppvisas på förtjänsten, tre år tillbaka. Vad kan värdet på en sådan webbplats hamna, ungefär?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad ligger det för kostnader bakom en sådan webbsida?
Det finns många parametrar som avgör vad någon är villig att betala. Min fråga: Varför sälja en sida som genererar en mille om året? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej Nicklas,
Jag försöker omformulera frågan, då den blev flummig: * Förtjänsten är hypotetisk, men vilka parametrar skulle ni betänka som köpare? (Kostnaderna är i detta hypotetiska fall i princip bara för hosting och domännamn, dvs minimala) * Upplever ni Sedo(.com) som ett bra annonsplats för att sälja (redan fungerande) webbplatser. * Finns det några andra motsvarande sajter för försäljning som ni vill föreslå. * Jag antar att det händer ganska ofta (undantaget YouTube och Skype) att stora företag köper upp privatpersoners och mindre företags sajter. Har ni några exempel. Ganska intressant fenomen tycker jag. Ps. Anledningen till försäljning kan ju vara ointresse/tidsbrist, eller viljan att få loss ett stort kapital så man kan spendera tiden i hängmattan etc ;-) Jaja, kanske blev ännu flummigare...
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag ser det från två håll:
1. Eget intresse som kan bli något 2. Förädla, utveckla och sälja vidare Men faktorer som statistik från minst ett år tillbaka, genomförda insatser, planerade insatser, arbetsinsats som krävs för att hålla besökarantalet, risk, köpesumma, och mycket annat. Med rätt säljare kan man lägga en del för att köpa. Känns säljaren oseriös backar jag direkt. Det är ungefär som att svara på "hur långt är ett snöre". Det beror på. Vad är bäst, en sida som genererar 100' i vinst men som kräver 100 timmars arbetsinsats, eller en sida som generarar 10' i vinst men som kräver 1 h arbetsinsats? Tog det bara som ett exempel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ser man det rent finansiellt, jag köper en svart låda av dig som ger 1 miljoner kronor i avkastning varje år några år framöver, är värdet någonstans mellan
3 och 10 miljoner kronor, beroende på hur många år man räknar med i kalkylen (kan ju tänkas att din sajts koncept har ett visst 'bäst-före' datum) och vilken risk man ser som köpare(köparen kan ju jämföra med om han köpt obligationer eller aktier för motsvarande belopp). Är din sajt en intressant komponent till köparens egna produkter (dom kanske har en kompletterande eller konkurrerande sajt, eller vill använda din sajt) kan värdet öka. Likadant om köparen tror att dom kan göra bättre än du i att skapa vinster (dom tycker du varit lat eller gjort fel eller inte investerat nog i marknadsföring, t.ex.) I dessa situationer går det inte att uppskatta värdet bra, det sitter hos köparen. Det gäller väl att ha is i magen när man förhandlar, och helst ha 2 eller fler budgivare att spela ut mot varandra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Tack för bra svar på hypotetisk fråga!
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Ofta görs köp där värdet för köparen är väsentligt större än för säljaren. Så som säljare så skall man ha mer betalt än bara för kassaflödet (med sina risker). Enklast är väl att titta på de upplägg som används.
Har du intäkter på 1 miljon per år och kräver en person (händer och fötter) för att sköta det så går häften bort direkt till lön m.m. Behöver du mer kvalificerad arbetskraft så kostar det mer... Man brukar prata om "passiv inkomst" dvs intäkter utan någon löpande arbetsinsats t.ex. böcker, musik, video, programvara m.m. Det blir då en kapitaltillgång. För att göra om en webbsida med löpande insatser till en kapitaltillgång behöver man först låta någon annan sköta det, annars är det bara ett jobb... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
När man säljer ett företag brukar följande formel användas: Vinsten*7=Priset för företaget. (Ex. 300 000kr i vinst*7=2 100 000kr).
Ovanstående är den enkla finansiella formeln. I slutändan beror allt på vilka motiv köparen har för att köpa ditt företag/hemsida. Ett bra aktuellt exempel är väl Eniro som köpte Bubblare.se av strategiska själ. De betalade drygt 10 miljoner för 49% av aktierna, ganska bra betalt med tanke på att Bubblare.se knappt går med vinst, men Eniro köpte ju sajten som sagt av strategiska själ och då brukar priset bli mycket högre än ovanstående formel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Kanonsvar igen! Intressant!
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
El bueno: Källa på det? Tycker den formeln var alldeles för yxig. Möjligtvis som någon form av första värdering för att se hur man skall diskutera vidare men ändå...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|