Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är tabeller helt ute?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-01, 06:51 #1
LukasF LukasF är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Nykomling

Hejsan, jag undrar lite hur ni gör när ni bygger designen på era sidor, gör ni det med tabeller, frames eller div taggar? Eller massa css?
Själv brukar jag använda tabeller och lite css. Men hur är det där med div taggar? Funkar det bra? Är jag helt ute och cyklar när jag säger att det är div taggar man brukar kalla för lager? Skulle gärna vilja ha lite tips på hur man bygger sidor som är stabila.

Min erfarenhet av div taggar är att dem hamnar olika i olika webbläsare, och om man då har försökt skapa en sida med olika bilder som hamnar annorlunda så kan det ju se helt fel ut... Men jag kanske har fel som vanligt?

Mvh Lukas
LukasF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-01, 10:35 #2
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Jag använder främst stilmallar för att bygga upp utseendet på sidor. Tabeller använder jag när det verkligen behövs för att visa statistik eller liknande.

Det går att få det att se ganska bra ut i de flesta webbläsarna. Du kan kika på csszengarden.com, alistapart.com, thenoodleincident.com för att få lite tips och inspiration.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-01, 10:39 #3
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Jag bygger sidor oftast med tabeller, div-taggar och css.

För mig är div-taggar <div> en tagg som man stylar en del av en sida med css . Är det bara en liten textrad så använder jag <span>. I xhtml så kan man använda <div> för att lägga in tex. en massa
då det inte får finnas upprepande sådana utanför taggen.
Lageranvändningen har jag ingen koll på.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-01, 19:09 #4
Endless-Dreamss avatar
Endless-Dreams Endless-Dreams är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Endless-Dreams Endless-Dreams är inte uppkopplad
Nykomling
Endless-Dreamss avatar

Enligt WC3 så skall man undvika tabeller i största möjliga mån i layout eftersom de är något oberäknerliga jämfört med div+CSS.
Tabeller är först och främst ett komplement till formulär.

Jag försöker använda div+CSS i största möjliga mån men ibland är det enklare med tabeller
Endless-Dreams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-01, 19:29 #5
Nykomling

Nykomling

Okej, så det är div+css som är standarden? Men om man tar ett exempel som detta forumet så andvänder det sig av tabeller. Är det för att det är jobbigare att skapa div+css dynamiskt eller är det någon annan anledning? För jag antar att det går att skapa div dynamiskt, tex visa information, nyheter, gästboksinlägg eller vad som helst som är taget ur en databas eller liknanade?

Tack för svaren!
Oläst 2004-04-02, 04:05 #6
Nykomling

Nykomling

Hittade en bra sida som beskrev ett sätt att bygga upp sin sida så att den passar för flera olika upplösningar med div+css.
Liquid CSS Layouts
Oläst 2004-04-02, 18:32 #7
LiXs avatar
LiX LiX är inte uppkopplad
Nykomling

LiX LiX är inte uppkopplad
Nykomling
LiXs avatar

Citat:
Originally posted by LukasF@Apr 1 2004, 16:29
Okej, så det är div+css som är standarden? Men om man tar ett exempel som detta forumet så andvänder det sig av tabeller. Är det för att det är jobbigare att skapa div+css dynamiskt eller är det någon annan anledning? För jag antar att det går att skapa div dynamiskt, tex visa information, nyheter, gästboksinlägg eller vad som helst som är taget ur en databas eller liknanade?

Tack för svaren!
Anledningen till att IPB och andra forum inte kör ren CSS är att de utvecklats utifrån en plattform som byggde på tabeller. Detta för ett antal år sedan då CSS inte funkade som det skulle. Det är ett ganska stort arbete att byta till ren CSS. Vissa argumenterar att forum är till stor del tabular data och bör därför använda tabeller och/eller varför skall man ändra något som fungerar?

Personligen tror jag att CSS hade fungerat och givigt administratörer större frihet till att styra utseendet. CSS kräver dock att man kodar rätt. Detta är ibland inte tillräckligt då det finns brister i hur en del webläsare hanterar koden men, ju fler som kodar enligt standarden, ju mer energi måste webläsarskaparna lägga på att följa standarden.

För övrigt har jag hör att någon moddat phpBB till ren CSS. Vet inte vart man finner denna version dock.
LiX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-02, 18:46 #8
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av LiX
varför skall man ändra något som fungerar?
Konstiga argument. Varför går utvecklingen framåt då allt redan funkar?

Citat:
Ursprungligen postat av LiX
Personligen tror jag att CSS hade fungerat och givigt administratörer större frihet till att styra utseendet. CSS kräver dock att man kodar rätt. Detta är ibland inte tillräckligt då det finns brister i hur en del webläsare hanterar koden men, ju fler som kodar enligt standarden, ju mer energi måste webläsarskaparna lägga på att följa standarden.
Håller med, och detta har även sagts tidigare.

Jag ser inte varför det inte ska funka med div-uppbyggda forum. Anledningen till att det finns motståndare är väl för att det är, som du sa, en del jobb med att göra om från tabellform. Men nu håller ju css-stödet på att vara "bra" i de flesta webbläsare.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-03, 02:41 #9
Peter_Holms avatar
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem

Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem
Peter_Holms avatar

Lager tycker jag fungerar bra, har provat webbläsare på pc och mac i olika versioner. Det är bara i Safari som min sida skjuts lite i grafiken men det är en välkänd bugg och inget annat.... samma bugg som fanns i NS 4.7x... "botades" från 6.x.

Men då kodar jag i Dreamweaver också, är inte så intresserad av att koda. Men jag anser att jag täcker 99% minst av att kolla i 5 webbläsare på två plattformar. Ser det bra ut där så låt gå.

Peter
Peter_Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017