Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frågor angående forum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-21, 14:49 #1
oscarmedc oscarmedc är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Nykomling

Jag är ny på forumet så jag hoppas att jag postar i rätt grupp.

Jag är i full fart med att starta mitt eget forum och det är dags för mig att välja webbhotell. Då det är mitt första forum vet jag mycket lite om hur stort behovet av utrymme kommer att vara och hur mycket trafik det kommer bli. Några idéer?

Självklart vet jag inte alls hur många medlemmar kommer att få, men jag är optimistisk och tror på en hög tillväxt. De flesta webbhotell tillåter väl uppgradering till ett bättre paket?

Någon med forum som skulle kunna dela med sig av lite uppgifter. Antal registrerade användare, antal inlägg, trafik i månaden, diskutrymme vore intressant.

/Oscar
oscarmedc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 01:26 #2
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
big-boards.com - här kan du i alla fall se vilken lösning några stora forum bygger på...
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 08:36 #3
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
börja med minst 5gb överföring och minst 400mb utrymme. Det klarar du dig ett tag på, få tag på en snabb databas också. Nej, inte one.com till detta, de går mindre bra.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 09:15 #4
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Medlem

Ajdå, jag har One.com och ett hederligt gammalt phpbb-forum. Har funkat bra för mig "so far" iaf. Vad är problemet med one.com och vad finns det för prisvärda alternativ? Ursäkta om jag stjäl utrymme i tråden nu :-)
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 09:59 #5
Sigurds avatar
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem
Sigurds avatar

Citat:
Originally posted by Frazze@Jan 22 2007, 10:15
Ajdå, jag har One.com och ett hederligt gammalt phpbb-forum. Har funkat bra för mig so far iaf. Vad är problemet med one.com och vad finns det för prisvärda alternativ? Ursäkta om jag stjäl utrymme i tråden nu :-)
Det fungerar säkerligen men ofta är uttrycket "man får vad man betalar för" sant. Jag har inga direkta erfaranheter av lågprishotell men skulle ändå känna mig osäker om jag placerade ett seriöst medlemsbaserat projekt på exempelvis b-one. B-one är säkerligen billigt och bra för de som inte kräver så mycket när det gäller kvalitet, support och tillänglighet.
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 23:36 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Frazze@Jan 22 2007, 10:15
Ajdå, jag har One.com och ett hederligt gammalt phpbb-forum. Har funkat bra för mig "so far" iaf. Vad är problemet med one.com och vad finns det för prisvärda alternativ? Ursäkta om jag stjäl utrymme i tråden nu :-)
Hur stor är det ditt forum?
Oläst 2007-01-23, 11:23 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av oscarmedc
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze
Precis, det är väl ett ganska litet forum så det funkar väl än. Det är mitt lilla hårdrocksforum med tillhörande startsida. Vet inte riktigt vad du menar med "hur stort", men vi är väl strax över femtio medlemmar och har knappt 500 inlägg, så det är ju VÄLDIGT liten skala.
Vet inte var gränsen går för när det börjar bli stort, men det kan väl knappast räknas som det än. Ev. får man väl uppgradera till annat hotell då. Några tips?
Målet är ju att bli det största "seriösa" hårdrocksforumet så fungerar det inte får man ju byta antar jag.
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:31 #8
Sigurds avatar
Medlem

Medlem
Sigurds avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -oscarmedc@Jan 23 2007, 00:36
Citat:
Ajdå, jag har One.com och ett hederligt gammalt phpbb-forum. Har funkat bra för mig so far iaf. Vad är problemet med one.com och vad finns det för prisvärda alternativ? Ursäkta om jag stjäl utrymme i tråden nu :-)

Precis, det är väl ett ganska litet forum så det funkar väl än. Det är mitt lilla hårdrocksforum med tillhörande startsida. Vet inte riktigt vad du menar med hur stort, men vi är väl strax över femtio medlemmar och har knappt 500 inlägg, så det är ju VÄLDIGT liten skala.
Vet inte var gränsen går för när det börjar bli stort, men det kan väl knappast räknas som det än. Ev. får man väl uppgradera till annat hotell då. Några tips?
Målet är ju att bli det största seriösa hårdrocksforumet så fungerar det inte får man ju byta antar jag.
Du märker väl när det börjar kännas segt. Men börja att leta efter webbhotell redan nu. Idag behöver man faktiskt inte betala 300sek/mån för att få ett bra webbhotell. Finns en skön webbhotellslista under webbhotellsforumet.
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 12:16 #9
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Vi hade 800MB utrymme och 15GB trafik per månad. Dåvarande hotellet gick med på att dubbla trafiken mot dubbla månadsavgiften (vi hade deras största paket, det var några år sedan och paketen ser annorlunda ut nu) när det behövdes efter något år.

Numera kör vi colocation. Eftersom medlemmarna tillåts bifoga bilder till sina inlägg nu (det fick de inte när vi låg på hotell) så används ca 20GB för websiten och det är en bit över 200GB / månad i trafik.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 18:37 #10
Nykomling

Nykomling

Tack för alla svar! Nu har jag fått lite bättre uppfattning om vad som behövs.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017