FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag driver en svensk image-hosting sida ( http://pici.se/ ) som inom kort kommer att behöva generera lite intäkter då jag kommer slänga in den på colocation vilket såklart kostar pengar.
Tänkte försöka sälja bannerplats på sidan nu alltså. Banners kommer att placeras till höger av resten sidan liknande högerspalten på t.ex. expressens hemsida. Sidan har ca 50000 unika besökare i månaden och ca 200000 pageviews / månad. Vad vågar man ta betalt egentligen, och hur ska man egentligen gå tillväga när man letar annonsörer? Jag undviker hellst google ads och liknande då jag hellre skulle vilja ha en garanterad summa pengar i handen än pengar per klickad annons. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Det lättaste är att kolla på andra sajter och försöka sälja på samma eller högre CPM.
Jag skulle gissa på att en bra, känd sajt får mellan 50-150 i CPM beroende på omfattning och kund. En mindre sajt kanske får mellan 3-15 i CPM på skräptrafik (trafik som inte är segmenterad eller som du inte vet något om). Alltså om du har 200k visningar borde du få mellan 600 kronor till 9000 kronor för en annons en månad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ca 2000kr / månad eller 500kr / vecka kan kanske funka inledningsvis då (CPM 10)?
Hur brukar man göra när man försöker fixa annonsörer btw, ringa runt till marknadsföringschefer hos företag man tror kan vara intresserade? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Även om du inte vill ha adsense så varför inte testa att köra med det en månad och kolla intäkterna. Då har du ju sen någon sorts 'lägsta nivå' för vilket pris du kan ta.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|