Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

räknas det som spam?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-22, 20:19 #1
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Medlem

Har en liten fråga ang. spam. Om vi säger att jag startar en väldigt nischad sida, som riktar sig till t.ex elektriker, och skickar ett mail till alla jag hittar som bara tipsar om min nya fina sida, är det olaglig spam då? jag har ju ett företag, som skickar mailet till ett annat företag. Är det lungt då?

Fungerar det bra att göra så? Har ni några andra tips på marknadsföring så tar jag gärna emot

\Kristoffer
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 20:41 #2
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Mycket flitig postare

Hmm, jag tror inte de tär ok att göra så. Du kan ju alltid ringa dem och tipsa, det är ok rent juridiskt iaf
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 21:06 #3
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Jodå du får, tyvärr, skicka spam till företag.
Men jag tror knappast att de som får spam från dig kommer vara särskilt intresserade av att ha att göra med dig eller din sida.
Jag får ett antal spam till mina företagsadresser. Jag spärrar mottagarens hela domännamn och skulle av princip aldrig göra affärer med ett företag som skickar spam. Fler kunder jag känner resonerar på exakt samma sätt.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 21:47 #4
Medlem

Medlem

ok, nu säljs det dock inget på sidan eller liknande, utan det är mer en informationsdatabas med länkar, forum osv.
men det blir kanske inte bättre för det? Några bra tips på att nå ut till just en speciell grupp?
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 21:49 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Där ser man! Tack för det hubbert, jag visste inte tidigare att det bara är privatpersoner som skyddas av den nya SPAM-lagen.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-22, 23:21 #6
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Där ser man! Tack för det hubbert, jag visste inte tidigare att det bara är privatpersoner som skyddas av den nya SPAM-lagen.
och jag har redan spärrat den domän du har i profilen....
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 14:28 #7
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
gjohansson gjohansson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Originally posted by krille83@Jan 22 2007, 21:19
Har en liten fråga ang. spam. Om vi säger att jag startar en väldigt nischad sida, som riktar sig till t.ex elektriker, och skickar ett mail till alla jag hittar som bara tipsar om min nya fina sida, är det olaglig spam då? jag har ju ett företag, som skickar mailet till ett annat företag. Är det lungt då?

Fungerar det bra att göra så? Har ni några andra tips på marknadsföring så tar jag gärna emot

\Kristoffer
Som sagt tidigare är det inte olagligt, men VÄLDIGT irriterande att få oönskade reklambrev. sk. SPAM - så jag skulle råda dig att absolut inte göra så.

h34r:

För övrigt är den nya anti-SPAM lagen väldigt diffus och så vitt jag vet har ingen någonsin fällts i domstol för att ha skickat SPAM till en privatperson. Jag tror vi behöver mycket hårdare lagar mot email-spammarna
gjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 18:57 #8
Henrikd Henrikd är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Henrikd Henrikd är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Du får skicka reklam (med 'kommersiellt syfte') via e-post till aktiebolag (och handelsbolag, tror jag), men inte till enskilda firmor: Alltså inte till alla företag.

Som sagt, att skicka ut reklam via e-post har snarare en negativ effekt mot din
verksamhet än tvärt om.
Henrikd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-02, 08:47 #9
Quarks avatar
Quark Quark är inte uppkopplad
Medlem

Quark Quark är inte uppkopplad
Medlem
Quarks avatar

Av era inlägg att döma skulle man kunna dra slutsatsen att epostmarknadsföring har en negativ effekt på verksamheten, men faktum är att man faktiskt säljer mer (enligt kollegors utsagor) och det är ju därför man bedriver verksamhet. Visst finns det de som av princip aldrig skulle göra affärer med någon som mailat dem reklam, men i dagens mediabrus måste man ta till allt vassare metoder för att nå ut meed sitt budskap. Därmed är det inte sagt att epostmarknadsföring är en vass metod i jämförelse med andra sätt att marknadsföra sig.

Måste tillägga att jag själv inte provat epostmarknadsföring, men det vore intressant att höra från de som testat.
Quark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-02, 09:37 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det är skillnad på epostmarknadsförning och SPAM. Det är något helt annat att få mail med information där det finns en etablerad realtion än att få SPAM.

Det kommer rätt ofta erbjudanden från dell i mailen (de kommer ännu oftare med traditionell post) - jag stör mig dock inte på dessa mail. Däremot stör jag mig ordentligt på mailen om olika potenspiller och liknande...

Jag har som vana att abuseanmäla all svensk spam. Bara för att det inte är olagligt är det inte säkert att din internetleverantör tilllåter att du spammar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017