FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, jag har ett litet problem som jag hoppas att någon kan svara på.
Det är så att jag har en sida gjord i PHP med en lista som genereras från en MySQL-databas. Objekten i listan kommer att uppdateras regelbundet genom att objekt tas bort samtidigt som nya läggs till mer eller mindre regelbundet. Det betyder att listan snabbt kan bli inaktuell för besökaren. Nu undrar jag om det finns ett sätt att via PHP kolla av databasen efter förändringar med jämna mellanrum, för att om en förändring skett uppdatera sidan för besökaren. Jag vill alltså helst undvika att sidan uppdateras i onödan som ju sker om man kör uppdateringar med jämna intervaller. Jag vill alltså irritera besökaren så lite som möjligt samtidigt som sidan hålls aktuell. Är det någon som känner till en smidig lösning på detta, som till och med lilla jag klarar av? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kommer aldrig undan att klienten måste fråga servern om databasen är uppdaterad eller inte. Däremot kan du göra en trevlig användarupplevelse för användaren genom att använda AJAX.
Gör så här: 1) Ladda sidan som vanligt. 2) På sidan finns ett javascript som periodiskt kontrollerar med servern om något är uppdaterat. Detta görs självklart mot en speciell URL som bara svarar hurvida nytt data finns eller inte. 3) När en uppdatering upptäcks, ladda om sidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo, det var väl något sånt jag hade tänkt mig. Problemet är att jag inte hittar någonstans hur man gör detta. Jag är inte riktigt så vass (ännu :P ) att jag klurar ut hur man gör på egen hand.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
javascript, httpxml objektet samt innerHTML ändring med hjälp av javascript - löser det du letar efter
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |