Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stor statistisk skillnad i Webalizer & AwStats

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-13, 19:11 #1
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Reg.datum: Dec 2004
Mitt webbhotell efterbjuder statistik via både Awstat och Webalizer. Vad jag förstår från tidigare diskussioner på WN är att Webalizer är lite mer populärt bland webbmasters. Personligen kollar jag aldrig på Webalizer, föredrar Awstats pga överskådligheten och det har liksom blivit så att jag aldrig funnit andra statistikprogram för hemsidor intressanta.

Igår råkade jag klicka på Webalizers statistiktjänst och till min förvåning var siffrorna i Webalizer enormt höga jämfört med vad jag normalt brukade se via Awstats.

Vad jag minns från tidigare diskussioner här på forumet är att statistiken varierar en aning beroende på vilket program man använder för att hålla koll på siffrorna, men jag kunde aldrig drömma om att det skulle variera så pass mycket som det gör för mig.

Awstats vs Webalizer

Unique visits (i Webalizer Sites)
13166 – 28742

Number of visits
24572 – 44504

Pages
78783 – 98898

Hits (I Webalizer Files)
369424 – 375110

Bandwidth
3,64 GB – 4,31 GB

Statistiken ovan är från juni 2006.

cPanels bandbreddsanvändning för denna domän som statistiken ovan kommer ifrån står på 4,14 GB.

Som ni ser är det ju en enorm skillnad i statistiken förutom då i Hits/Files. Samma skillnad i statistiken gäller föregående månader så det här problemet är ingenting tillfälligt för juni månad.

Normalt sätt kan jag tänka mig att man skulle kunna addera statistiken av de båda tjänsterna och dela på två för att få en någorlunda översyn, men med sådana här siffror är det ju knappast trovärdigt att jag skulle komma nära den verkliga siffran.

Tittandes på cPanels GB-information så ser det ut som om Webalizer är mer trovärdig än Awstats. Är verkligen Awstats HELT skräp? Någon som har liknande erfarenhet eller finns det någon som vet någonting jag inte vet om de båda tjänsterna?

Ska mail under dagen till mitt webbhotell för att höra vad de säger.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017