FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är min verksamhet olaglig?
Jag driver ett internet projekt där vi hyr ut vissa saker. Den som betalar sätter in pengarna direkt på mitt konto. Jag tjänar kanske 18.000/år minus serverkostnader för 6.000/år = 12.000 Min tjänst går ut på att hyra ut saker på en privatserver i en datahall Kan man räkna detta som en hobbyverksamhet? Utöverdetta arbetar jag heltid på ett vanligt jobb och skattar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inte olagligt att tjäna pengar - så länge du tar upp extrainkomsterna i din deklaration
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
hobbyverksamhet är när man t.ex. odlar bin och säljer honungen.
server och sånt klassas inte som hobbyverksamhet. detta enligt Skatteverket när jag pratade med dom om detta. Men sen kan man gå till sitt skatte kontor och få det prövat om man får ha det som hobby ändå. sen om man får det som hobby så får du käna upp till 30.000 kr / år sen blir det för mycket pengar för hobbyverksamhet. allt detta är som sagt endast vad skatteverket sagt till mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag frågade om försäljning av domännamn för ca 30k per år skulle utgöra näringsverksamhet. Kanske hade jag fått ett annat svar om jag frågat huruvida det rör sig om hobbyverksamhet, men svaret var iaf att det är att tala om näringsverksamhet i mitt fall. Så "server och sånt" skulle kunna rymma verksamheten i det första inlägget?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det blir lite extra krångel, men om du registrerar dig för F-skatt och moms får du dra av moms och kostnader för det du köper in. Det är mycket möjligt att du faktiskt tjänar på det i slutändan.
Jag misstänker att skatteverket kan anse det som att du mer eller mindre jobbar svart med "hobbyn".
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|