FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en webshop och ska börjar köra SPCS Admin 2000 som fakturasystem. Jag får inte kläm på hur jag ska göra med ordrarna när de är förbetalda (kort, paynova, paypal osv). Jag vill hålla isär kontona i bokföringen.
Gör jag en kontantnota så förutsätter SPCS att de är betalda kontakt över disk och jag kan då inte välja vilken betalningsmetod. SPCS föreslår att jag gör fakturor av alla ordrar och går in och sätter dem som betalda direkt men hur bra ser det ut att skicka en faktura till en kund som redan betalat? Hur gör ni andra med webshoppar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det ingen som tar betalt med kort i sina webshoppar? Strunta i att det är just SPCS jag har. Hur gör ni i era fakturasystem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det räcker väl att skicka med en kopia på ordern samt ett kvitto? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du har säkert helt rätt. Går det att skapa kvitton i SPCS? Det jag har hittat är bara ordersedlar och fakturor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skapa faktura och välj "kontantnota"
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Lägg till ett nytt betalningsvillkor som heter ex. "Förskottsbetalning" eller "Kontokort", sätt detta som betalningsvillkor och skriv ut en faktura och skicka med. För att vara ännu mer tydlig kan du ju köpa en stämpel som stämplar "betald" rätt över fakturan när du skickar iväg den.
På detta sätt får kunden ett fullständigt kvitto, och du har gjort helt rätt i din bokföring. Du kan även gå in och redigera fakturamallen så att den skriver kvitto istället för faktura. Du kan nog till och med göra den villkorsstyrd efter vilket betalningvillkor fakturan har, dvs, att spcs skriver "kvitto" om betalningsvillkoret är ex. förskottsbetald och "faktura" om villkoret är "30 dagar netto" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaret! Det köper jag :-)
|
||