FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej, mitt första inlägg här på forumet...hoppas kunna bidra med hjälp och information till andra framöver..
Jag har två frågor angående adsense och bokföring. Hur bokför ni AdSense-inkomster med avseende på momsen? Ska jag bokföra 20% av månadsintäkten som utgående moms? Vad använder ni som verifikat för Adsense-utbetalningarna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
pengarna kommer väl från USA? I såfall har du sålt en tjänst till ett land utanför EU och ska därmed inte redovisa moms på beloppet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Forsokt att undvika att saga att du har ett bolag med Adsense overhuvudtaget det blir bara krangel.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du bör ta upp intäkten varje månad (den månad som intäkten uppkommit) som en fordran mot google vid aktuell dollarkurs och sedan bokföra inbetalningen till ditt konto separat. Eventuell valutakursförlust eller vinst bokförs förstås som vanligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har mailat Skatteverket och frågat om detta (två gånger), och de är tydliga med att man ska "redovisa förvärvsmoms på intäkten från din webbplats". Jag försökte både med att Google är baserat på Irland och USA.
Innebär detta att man måste betala in 20% av Adsense-pengarna till Skatteverket? Då försvinner väl en stor poäng med att redovisa det som företag istället för hobbyverksamhet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Det verkar som att Skatteverket inte har koll själva. Se också denna tråd:
http://www.seo-forum.se/off-topic/56...inkomster.html |
|||