Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

LaddaUpp.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-27, 23:06 #1
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Håller på och utvecklar en sajt på LaddaUpp.se och har problem med upload-hastigheten. För diskussion med hosting-företaget kring detta och försöker utreda vad problemet beror på. Skulle behöva testa från några olika typer av uppkopplingar och behöver därför lite hjälp...

Skulle alltså vara mycket uppskattat om några här från WN kunde köra några test-uppladdningar och sedan skicka resultatet via PM eller lägga in det här i tråden.

Under epost-adressfälten samt namnfälten kan ni fylla i "[email protected]" så går det inte iväg några email.

Det som är intressant att veta vid respektive test är följande:
  • Internet-leverantör (Telia/BBB osv)
  • Bandbredd på din Internetuppkoppling (1Mbit / 10Mbit / 100 Mbit osv - det är UPP-hastigheten som är intressant!)
  • Filens storlek (i MB)
  • Tiden det tar att ladda upp filen (finns angivet på resultat-sidan längst ner enligt "Det tog X minuter och XX sekunder att ladda upp filen."
  • Eventuella felmeddelanden som syns på resultat-sidan.

Förstår att det kanske är lite väl drygt att orka men jag hoppas i alla fall att några kan hjälpa mig. Är svårt att hitta vitt skilda testmiljöer annars som överrensstämmer med den faktiska målgruppen.

Edit: Det är alltså bandbredden vid uppladdning som är intressant!
Oläst 2006-11-28, 13:46 #2
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Varför loggar du inte på serversidan istället?
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 21:41 #3
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Hej,
Du kanske vill kolla dina marginaler i firefox. Input rutan går ~3 px utanför bakgrunden. Layouten känns som att den skulle kunna arbetas på lite. http://www.bivald.com/laddaupp.se.png

Ett annat tips, kan du inte köra en upload progress bar? Så att man ser hur stor del av ens fil som är uppladdad. Bra vid större filer.

Update: Mitt FF krashade vid två tredjedelar.. tror inte det var fel på din sida dock. För att inte förlora min text här så skickar jag denna post direkt och uppdaterar den sen då jag skickar upp lite filer

Update 2: jag skickar i mellan 140 och 280 bytes / sec enligt activity monitor. 6.34 MB tog 1 minuter och 13 sekunder att ladda upp. Sitter på Bredband2 10 Mbit stadsnät.

Update 3: Skriver du in fel kontrollkod verkar den ladda upp filen innan ni kollar. Kanske kan vara läge att kolla den _innan_ man har skickat hela filen? Om möjligt dvs.

Mvh/ Niklas
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 23:47 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Inte så värst användarvänligt, har under 12h fortfarande inte lyckats ladda upp en fil.

1. Först fick jag upp helt oläsliga CAPTCHA-koder varav det bara var och ge upp.
2. Och nu när jag ska testa igen så saknas skickaknappen och CAPTCHA helt.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 23:50 #5
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Danski@Nov 28 2006, 23:47
Inte så värst användarvänligt, har under 12h fortfarande inte lyckats ladda upp en fil.
1. Först fick jag upp helt oläsliga CAPTCHA-koder varav det bara var och ge upp.
2. Och nu när jag ska testa igen så saknas skickaknappen och CAPTCHA helt.
Vi gjorde precis en uppdatering vilket resulterade i att class-filerna inte var tillgängliga under ca en halvminut. Detta gör att sidan inte renderas helt. Nu fungerar det.

Jag upptäckte problemet med CAPTCHA-koderna och ska se till att man kan generera en ny om den andra är oläslig. Största problemet som uppmärksammats är för övrigt att det är svårt att se skillnad mellan bokstaven O och siffran 0 samt mellan bokstaven l och siffran 1.

Som jag skrev i första inlägget. Sajten är under utveckling.
Oläst 2006-11-29, 00:04 #6
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by kullervo@Nov 28 2006, 13:46
Varför loggar du inte på serversidan istället?
Har inget användargränssnitt för att göra några utförliga tester från serversidan. Dock har jag gjort diverse get_file-tester via php och gjort mätningar mot ett antal uppkopplingar i Sverige. Problemet är ju dock bristen på olika uppkopplingar/ISP:er i Sverige med webbservrar som jag kan hämta filer från för att få fram mätvärden.
Oläst 2006-11-29, 00:15 #7
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by bivald@Nov 28 2006, 21:41
Hej,
Du kanske vill kolla dina marginaler i firefox. Input rutan går ~3 px utanför bakgrunden. Layouten känns som att den skulle kunna arbetas på lite.http://www.bivald.com/laddaupp.se.png
Ja, designen är ju ingen höjdare så den skulle behöva göras om av en riktig designer. Är ju inte så avancerat egentligen men det syns stor skillnad när en kodare försöker designa och när en grafiker gör det

Citat:
Ett annat tips, kan du inte köra en upload progress bar? Så att man ser hur stor del av ens fil som är uppladdad. Bra vid större filer.
Givetvis skulle det vara bra med en progressbar, dock finns det ingen riktigt snygg lösning för att göra detta. Har tittat på diverse lösningar med dolda iframes, ajax och liknande utan att vara riktigt nöjd med hur något görs.

Citat:
Update: Mitt FF krashade vid två tredjedelar.. tror inte det var fel på din sida dock. För att inte förlora min text här så skickar jag denna post direkt och uppdaterar den sen då jag skickar upp lite filer
Nja, det känns ju som om klienten (FF) borde kunna hantera det. En webbsida ska ju öht inte kunna krasha en webbläsare även om man så försöker Vad kör du för version av Firefox förresten? Mitt Firefox renderar inte webbsidan (felaktigt) på det sätt den verkar göra hos dig.

Citat:
Update 2: jag skickar i mellan 140 och 280 bytes / sec enligt activity monitor. 6.34 MB tog 1 minuter och 13 sekunder att ladda upp. Sitter på Bredband2 10 Mbit stadsnät.
Okej, intressant. 140-280 bytes per sekund känns väldigt lite. Är Bredband2 även 10Mbit uppströms alltså?

Citat:
Update 3: Skriver du in fel kontrollkod verkar den ladda upp filen innan ni kollar. Kanske kan vara läge att kolla den _innan_ man har skickat hela filen? Om möjligt dvs.
Mvh/ Niklas
Ska försöka hitta en lösning på det. Dock är det problematiskt eftersom datan skickas tillsammans med sidan, som en POST, så fort man submittar formuläret. Kan dock tänka på några andra sätt man kan komma runt problemet så jag ska se till att ordna det.

Tack för all feedback Niklas, mycket uppskattat!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017