Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är domänen osäker då jag inte har köpt varumärket?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-30, 02:38 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Mitt första inlägg här, hoppas jag kommer trivas på detta ställe då kompetensen här verkar vara hög, tack för det.

Jag arbetar med ett par tjänster som kommer slå upp portarna nästa år. Vi har domänerna men vi har inte registrerat företag eller varumärke på något sätt identiskt med domännamnen.

Jag är införstådd i att företag kan sätta fula fiskar i skiten om de har köpt domäner för att avsiktligt glida på företagets våg, eller konkurrera med dem etc - så det jag undrar är - kan någon nu registrera varumärke / rättigheter för namn på något annat eventuellt sätt identiskt med mitt domännamn och sabotera vår verksamhet?
Kanske bara för att jävlas, kanske av kommersiella skäl - är namnet på vår tjänst hotad om vi inte har registrerat varumärke med samma namn?

Det vore ju inte så kul att skrota våra tjänsters namn + deras domäner för att någon skulle vara dryg.

Tack, Mvh Tobias, Falun
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 03:03 #2
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

mm, jag hittade liknande trådar redan innan, men jag ansåg att min problembeskrivning inte var helt identisk, men det kanske den egentligen är.

Men det bästa är att se till att köpa namnen hos prv då...
Oläst 2006-11-30, 05:17 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Du behöver inte oroa dig för att någon kommer att stjäla varumärket.
Om det inte är ett större projekt så är PRV ganska onödigt, endast en bråkdel av alla websidor registrerar det namn som används i domänen.

Personligen har jag inte ens juridiska varumärkesskydd på websidor som drar in sexsiffriga belopp i månaden, det tjänar inget till helt enkelt.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 12:22 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Registrerade varumärken ger ingen automatisk rätt till domännamn eller vice versa
PRVs syn på detta
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 13:38 #5
shampoodle shampoodle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
shampoodle shampoodle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
vad som kan vara bra att gör aär att söka på PRV, EU varumärken, Madrid protokollet och US patent efter redan registrerade varumärken så att du vet att ingen anna har det sedan tidigare.
Sen kan man ju själv avgöra om det är värt att betala 1300 SEK för att registrera det i sverige, men det är en annan sak.
jw
shampoodle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-30, 16:26 #6
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

aha, så man vågar ha så pass stora tjänster utan att registrera varumärket.

Jag har ju hört om siter som har reggat aktiebolag bara för att få namnet i hela sverige skyddat. Det har t.ex. fz.se skrivit själva nånstans på siten förut om jag inte har drömt det. Naturligtvis fanns det säkert andra tankar också (sälja annonser etc, men det hade de ju kunnat göra med andra bolagsformer också).

shampoodle - finns det något bra verktyg för att göra en universell sökning på ett namn sådär?

Jag vet att inte registrerat varumärke behöver betyda att man får tillgång till domäner etc, men grejen är att jag vill aldrig att något av mina projekt ska behöva byta namn pga att något drygt bolag har köpt namnet i efterhand och bråkar på något sätt. Jag vet att jag är nojig, men jag är försiktig av mig, och jag vet att jag skulle förlora mot ett företag som MS i en rättsprocess oavsett vad de försöker göra. Tänk om jag startar en site med samma namn som ms kommer ha på nästa produkt, ohh.

Tack för att ni har bra svar!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017