FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har det senaste börjat inspektera min mobilfaktura lite mer. HAr sett att jag varje månad bli debiterad ett sms a 30 kr. Jag vet inte vad det kan vara. Jag misstänker att det är Jamba som drar det. Men jag har aldrig beställt något paket hos dem, endast någon enstaka ringsignal.
Det enda jag får från dem varje månad är ett reklam-sms. Någon som råkat ut för något liknande eller som vet om det här är någon fulgrej dem kör? Eller så är det väl så att jag klantat mig någonstanst och tackat ja till något men det kan jag inte minnas. Brukar inte hålla på med ringsignaler o sånt. /Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Beställer du en ringsignal hos jamba köper du egentligen en prenumeration som kostar 30 kr / månad så vitt jag vet, så det kan nog stämma att det är dom som drar det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vet inte just i ditt fall, själv så köper jag aldrig grejer med SMS, exempelvis Jamba o så vidare.
Dock så fick jag det här smset för typ 2 veckor sen även fast jag inte beställt något. "Få 7milakliv +2 Ringsignaler! För att stoppa SMSa STOP till 72577." Undrar varför jag har fått det där, är det någon slags scam? Måste också kolla mina fakturor från tele2comviq. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så nu har jag:
Tillgodohavanden från mina Jamba! Paket 160 Färgbild(er) 31 Real Music Sounds 96 Software |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ringde till deras kundtjänst nu! Fick tillbaka det mesta av pengarna tror jag. Behövde knappt fråga om jag kunde få pengarna tillbaka. Misstänker att detta är ganska vanligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bl a 7milakliv är dynga som pumpas ut av en utländsk aktör, det är i mina ögon ren spam och bör anmälas.. vi har ett flertal nr som aldrig någonsin använts i näten som fått SMS från dem, så det verkar vara ett utskick i rangen 000000-999999 på de flesta prefixserierna, förmodligen står där ett stackars SMS-bolag i bakgrunden som sitter med ett "stort" avtal (mot ett konkursmässigt bolag som konkar sekunden de börjar kräva in sina fordringar..). Intäkterna från deras betalnummer leds självklart på annat håll...
Det är exakt sån här dynga de "stora" bolagen inom mobile content sysslar med, ger bort gratis ringsignaler som slutar i debiteringar upp till 90kr/månad (eller ännu värre i UK, 3GBP/week är inget ovanligt där..) utan att kunden har en suck om det. Läs alltid villkor för en tjänst du beställer, dessvärre ligger missen på konsumentens sida i 99,9% av dessa fallen. Jamba sköter det rätt rent juridiskt, men huruvida det är moraliskt överlämnar jag till betraktarens ögon att avgöra.. Etiska rådet & operatörernas fraudavdelningar jobbar dock betydligt bättre nuförtiden än tidigare vilket förhoppningsvis kommer leda till en uppstädning i branschen på sikt...
![]() |
Svara |
|
|