FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sitter här och funderar på hur man bör lösa olika språk av hemsidan på bästa sätt. Säg att man har en svensk, engelsk och en amerikansk (jag vet att det är engelsk, men bara för att visa exempelet) version av hemsidan. Vilket alternativ skulle ni valt av dessa?
1. http://domain.com/ http://domain.se/ http://domain.co.uk/ 2. http://domain.com/ http://se.domain.com/ http://uk.domain.com/ 3. http://domain.com/ http://domain.com/sv/ http://domain.com/en/ Personligen tycker jag att alternativ tre går bort eftersom svenska besökare säkerligen bara kommer skriva domain.com och således hamna på den amerikanska sidan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du skall använda alternativ 3. fast med "/se" istället för "/sv". Men du köper självklart domain.se och gör en 301-redirect mot domain.com/se/
![]() Så gör jag i alla fall och tycker många andra också följer detta, t.ex. apple.se, microsoft.se (till viss del). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
VIP
|
Alternativ 1, är utan den minsta lilla tvekan den optimala lösningen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Men är inte alternativ 1 också den sämsta lösningen ur SEO-synpunkt?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har nyligen flyttat från alternativ 3 till 1. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
Beror iof rätt mycket på långsiktighet och hur länge ditt företag funnits. Jag förutsatte kanske att företag skall verka långsiktigt, annars gör man inte denna internationella satsning antog jag. Har du en väldigt kort tidshorisont för ditt företag / affärsidé, så kan alternativ två eller tre vara ett alternativ. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Är inte helt säker om jag håller med, men visserligen ser jag en poäng med det. Men då ska man även se till att lägga hemsidan på en server som geografiskt motsvarar språket. Det vill säga .se i Sverige, co.uk i England, .com i USA osv.
Själv har jag bara erfarenhet av alternativ 3. Och det har fungerat mycket bra. Vi lanserade nyligen 3 nya språk och utan några speciella åtgärder mot dessa så placerar de sig redan helt okej i sökmotorerna. Vilket jag inte tror skulle vara möjligt med 3 egna (alternativ 1). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nackdelen som jag ser det med alternativ tre är att ouppmärksamma besökare inte lägger märke till att exempelvis domain.com/se/ utan skriver in domain.com och kommer på den engelska när de egentligen ville till den svenska.
Är ett dilemma. Dock ska man väl egentligen aldrig gå så långt att man låter sökmotorerna bestämma. Vilket är bäst av alternativ 1 och 2, rent SEO-mässigt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför måste en co.uk ligga på server i England, en .se i Sverige osv?? Ni som påstår detta har ni något som backar upp detta?
Jag är just nu i valet och kvalet var jag ska lägga min shop. Har lagt den på .com och hade tänkt köra alla språk på den, men nu funderar jag på att dela upp det och köra den svenska versionen på .se osv. Dock blir detta mycket dyrare, eftersom jag behöver serverutrymme för en massa olika domäner, licenser för webshopsystemen, m.m. Det blir i princip ett gäng fristående butiker som skall administreras. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|