FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag driver en hemsida (för närvarande "bara" ett forum) men tanken är att det snart ska komma upp en sajt med fakta om ämnet och diverse medlemsfunktioner. Just nu så tjänar jag inget på det utan tycker bara att det är roligt att hålla på med. Men det kostar ju lite med webhotell och allt så jag tänkte att i.o.m starten av sajten att det skulle finnas någon typ av smstjänst, där medlemmarna kan donera 10, 20, 30 kr eller vad det nu blir, via sms. Hur funkar det? Finns det några regler? skatt o.s.v? Eller kan man köra det som hobbyverksamhet? Hur mycket kan jag tjäna utan att behöva betala skatt? Många frågor ![]() Tack på förhand /Sabina |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kolla t.ex. med Cellsynt (finns aktiva här på WN). Dom har en bra SMS tjänst (som vi själva använder).
Annars får du betydligt bättre marginaler med t.ex. PayPal... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Låter som om du inte har något företag registrerat, utan vill göra detta som privatperson. Då kan jag istället rekommendera MOSMS (http://www.mosms.com) där du enkelt kan registrera dig som privatperson och lägga upp egna SMS-betaltjänster.
Det kostar inget att öppna konto, utan dom tar en bit av kakan istället. När dom betalar ut pengar till dig betalar dom skatt och sociala avgifter, så du slipper tänka på det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för era svar.
Precis, jag har inget registrerat företag utan jag vill göra detta som privatperson. Jag ska absolut kolla upp mosms.com, låter väldigt intressant! Tack tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
mosms.se som är nämnd här tidigare samt wobtel.se, telefix.se, mypay.se är väl de som kör mot privatpersoner i Sverige..
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Så om jag nu skulle välja att använda mig av någon av dessa tjänster, så behöver jag alltså inte betala skatt eller så? D.v.s, måste jag regga någon typ av företag? F-skatt sedel?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får vända dig till respektiva företag, sådant varierar. Som fabian skrev så slipper du detta på mosms då dem gör det automatiskt, men sådant varierar.
Mvh/ Niklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
man måste ha ett momsregistrerat företag om man använder wobtel.se Det har inte jag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om din sida har potential och antagligen kommer dra in pengar så är det ganska simpelt att registrera en enskild firma. ?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|