Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Moms vid domänförsäljning av privatpersson

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-18, 19:24 #1
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare

Detta har varit uppe innan men kollar om någon har några säkra besked.

Tänkte köpa en domän av en privatpersson. Vi är ett AB. Som jag ser det är det ett köp av en vara och personen är ju ej momsregistrerad så kan ju givetvis ej debitera moms. Det har aldrig varit några problem med detta förut men denna gång säger personen att skatteverket meddelat honom vid förfrågan att:

"Att sälja ett domännamn är skattepliktig inkomst av näringsverksamhet, försäljningen jämnställs med att sälja patenträtter och varumärken. Försäljningen är en avyttring av en rättighet och ska beskattas som inkomst av näringsverksamhet."

Han tror alltså att han måste momsregistrera sig först och sen ta ut moms på försäljningen.

Verkar ju rätt orimligt, eller ??
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 21:25 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Det är en enorm skillnad på att ha skattepliktig verksamhet och ha momspliktig verksamhet.

Tandläkare är skattepliktiga men inte momspliktiga
Utbildning under högskola är skattepliktig men inte momspliktig
Försäljning av skor är skattepliktigt och momspliktigt
osv...

Vad SKV säger är att han ska ta upp det som inkomst i skattedeklarationen, men eftersom han inte är momsregistrerad får han inte heller ta ut moms och får inte heller kvitta moms.

Ni betalar inte moms på köpet av domänen, men får inte heller någon moms att kvitta vid förvärvet.

Klart som korvspad?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 22:40 #3
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar

Reg.datum: Oct 2003
klarare än så kan det inte bli
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-23, 09:17 #4
Mathias Mathias är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Mathias Mathias är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Är inte grejen att om han säljer och behöver skatta som näringsverksamhet så blir det inte mycket över. Jag kollade själv upp det där (men då undvek skatteverket mitt förhandsbesked) och gjorde inte överföringen själv då risken var att jag kunde bli beskattad för näringsverksamhet istället för försäljning av kapital/vara.

Skillnaden är att vid "normal" försäljning får du ju skatta ca 30% på vinsten, i det förra räknas det som lön där du förutom vanlig skatt (30-55% beroende på inkomst) också behöver betala sociala avgifter och arbetsgivaravgifter.

Sen vet jag inte riktigt var momsen kommer in eftersom jag inte tror att han kommer undan med att bara skaffa enskild firma.
Mathias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-23, 12:20 #5
roberthogbergs avatar
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
roberthogbergs avatar

Hej!

Ser ingen anledning för honom att skaffa någon fírma.

Så länge han inte är momsregistrerad så lägger han heller inte på någon moms på försäljningen och ni som köpare har ingen moms att redovisa på köpet.

Mvh Robert
roberthogberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 23:53 #6
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Skatteverket är ena sköna typer. Jag har tidigare fått besked att försäljning av domännamn ska skattas som kapital och nu lämnar de besked att det ska skattas som en näringsverksamhet.

Jag kan tänka mig att om man köper in domäner och säljer dem vidare, så är det en rörelse och bör skattas som näringsverksamhet. Har man dock köpt en enstaka domän och säljer den borde det vara kapital.

Blir så trött på det där skatteverket där olika tjänstemän lämnar olika uppgifter om samma sak ständigt och jämt och ingen verkar våga stå för något de har sagt eller gjort.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-27, 12:59 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Borde vara så här:
Säljaren: Privatperson som ej håller på med domäner/handle i näringsverksamhet.Definitionsfråga. Köper/säljer grabben fler än ett par domäner om året och är omsättningen över några tusenlappar så ligger han i farozonen för att det ska klassas som näringsverksamhet. Men det är hans problem. så länge han skattar som privatperson ska han inte ta upp moms heller.
Köparen: Ska redovisa fiktiv ingående moms vid inköp från privatperson. Skriv på verifikatet att det gäller privatperson och att fiktiv ingående moms ska dras. Exempel: Domänen kostar 10.000:- och köparen bokför:
Inköp: 8.000:-
Ingående fiktiv moms: 2.000:-
Totalt bankonto: 10.000:-

Vad gäller inventarier/ löpande verksamhet är det avskrivningstiden som räknas. Om avskrivningenstiden är kort pga att förslitning/föråldring sker snabbt (t ex domänen vm2006.com) så får man dra av som löpande kostnad, men om avskrivningstiden är längre så räknas det som en inventarie med avskrivning, i normalfallet på 3 år. Om inköpssumman (exklusive fiktiv moms) är under ett visst belopp (1500 tror jag)så får man dra av allt direkt.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-27, 16:15 #8
roberthogbergs avatar
Medlem

Medlem
roberthogbergs avatar

3000kr var det för ett par år sedan. Antingen är det kvar på den nivån men tror det nyligen har ökat ytterligare lite.
roberthogberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-27, 16:56 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Fiktiv moms är ett gammalt begrepp som tagits bort för länge sen vad jag förstår. Testa en sökning på google.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017